دوربین دستی اشعه گاما ساخته شد

دانشمندان در انگلیس با ارائه تصاویر سه بعدی از رشد سرطانی در زیر پوست، یک دستگاه تصویربرداری دستی پیشرفته تولید کرده‌اند که می‌تواند ابزاری قدرتمند برای مقابله با سرطان باشد.

این فناوری از ترکیبی از اشعه گاما و تصویربرداری نوری برای اندازه‌گیری عمق مواد رادیواکتیو استفاده می‌کند. تیم سازنده امیدوار است که این دستگاه قابل حمل بتواند به شکاف موجود در مبارزه با سرطان، جایی که دستگاه‌های بزرگتر برای تصویربرداری همیشه در دسترس نیستند، کمک کند.

این دوربین اشعه گامای قابل حمل، حاصل کار محققان دانشگاه "لافبرو"(Loughborough) است که چندین سال است روی آن کار می‌کنند. ایده استفاده از این فناوری این است که سیستم‌های بزرگ و پیچیده تصویربرداری اشعه گاما که می‌توانند کل فضای یک اتاق را اشغال کنند، کوچک کنند.

نحوه کار این سیستم‌ها شامل تزریق مقادیر کمی از ذرات ردیاب رادیواکتیو به بیمار است که سپس توسط سلول‌های سرطانی جذب شده و در اسکن‌های بعدی نمایان می‌شوند و تصاویری تشکیل می‌دهند که اندازه و شکل رشد سرطان را نشان می‌دهد.

حدود پنج سال پیش، برخی از محققان درگیر ساخت یک دستگاه دستی به اندازه یک سشوار شدند که می‌توانست تصاویر را از طریق اشعه گاما، البته فقط به صورت دو بعدی بسازد. آنها اکنون با ترکیب تصویربرداری اشعه گاما با تصویربرداری نوری استریوسکوپی، پا به قلمروی تصاویر سه بعدی گذاشته‌اند.

دانشمندان این روش را به روش اندازه‌گیری فاصله ستاره‌ها از یکدیگر تشبیه می‌کنند که این روش تصویربرداری، ابزار مورد نیاز برای تبدیل تصاویر دو بعدی به تصاویر سه بعدی را فراهم می‌کند.

دکتر "سارا باگبی" می‌گوید: ما نشان دادیم که امکان انجام تصویربرداری گاما استریوسکوپی دستی وجود دارد که اطلاعات سه بعدی و نه دو بعدی را فراهم کند. با ترکیب تصویربرداری گاما و نوری، این اطلاعات سه بعدی به کاربر می‌گوید منبع رادیواکتیویته درون یک ماده خاص کجاست و تا چه حد عمیق است.

وی افزود: این ابزار در جراحی رادیویی کاربرد دارد، جایی که به عنوان مثال در حین درمان و تشخیص سرطان جراح به دنبال منبع رادیواکتیویته در بدن است. همچنین ممکن است در سایر حوزه‌ها از جمله در صنعت هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد.

همانطور که گفته شد، این دوربین اشعه گامای ترکیبی به عنوان یک راه حل فشرده برای تصویربرداری اشعه گاما شکل گرفته است و می‌تواند تأثیر زیادی بر روی افرادی که به فناوری‌های تشخیصی دسترسی ندارند، داشته باشد.

دانشمندان امیدوارند که بتوانند با دانشگاهیان کشور اروگوئه که دستگاه‌های بزرگ تصویربرداری تنها در سه مرکز در سراسر این کشور وجود دارد، همکاری کنند. با این امید که این دوربین‌های قابل حمل را برای استفاده در تشخیص سرطان وارد کلینیک‌های بیشتری در این کشور کنند.

"باگبی" می‌گوید: در حال حاضر، بیمار برای انجام تصویربرداری اولیه باید به یکی از این سه مرکز مراجعه کند که ممکن است صدها کیلومتر دورتر از محل سکونتش باشد و سپس دوباره برای عمل جراحی به شهر خود بازگردد.

این مطالعه در مجله Physics in Medicine & Biology منتشر شده است.