مصرف خودسرانه متادون خطرناک است

 تهمینه رجبلو در گفتگو با سیناپرس همدان اظهار کرد: شایعه سازی قاچاقچیان درباره تاثیر منفی متادون روی کبد صحت ندارد و این کار با هدف افزایش فروش موادمخدر صورت گرفته است.

وی افزود: فروشندگان مواد افیونی در بین معتادان تاثیر منفی خوردن شربت متادون بر روی کبد را شایع کردند تا مشتری های خود را از دست ندهند.
این کارشناس  یادآورشد: در حالیکه شربت متادون روی معتادانی که کبد سالمی دارند هیچگونه تاثیر منفی نمی گذارد اما چنانچه کبد دچار مشکل باشد علاوه بر شربت متادون مصرف هر دارویی ممکن است برای کبد مضر است.

وی تصریح کرد: مصرف شربت تریاک تنها در صورت داشتن داقل 50 سال سن و مصرف نکردن هروئین تجویز می شود اما معتادان دارای مشکل کبدی از این قاعده مستثنی بوده و برای آنها به جاس متادون، شربت تریاک تجویز می شود.

وی ادامه داد: بیشتر معتادان از قشر آسیب پذیر و کم سواد جامعه هستند و با گوش دادن به این قبیل شایعات و سمی دانستن شربت تریاک برای بدن، به جای طی فرایند درمان به سمت مصرف مواد مخدر روی می آورند.

رجبلو خاطرنشان کرد: مراکز ترک اعتیاد شامل مراکز سرپایی ترک اعتیاد خصوصی و دولتی است اما بخش زیادی از مراکز موجود در استان خصوصی بوده و تعرفه خدمات این قبیل مراکز ۲ برابر بخش دولتی است.

وی گفت: مراکز ام.ام.تی یا مراکز نگهدارنده درمان با متادون، از متادون به عنوان داروی مخدر صنعتی استفاده می کنند و شربت متادون که زیر نظر پزشکان و داروسازان دارای مجوز رسمی از سازمان غذا دارو جهانی تولید شده و به عنوان جایگزین مواد مخدر صنعتی و سنتی استفاده اف.دی.ای می شود.

وجود سُرب در مواد مخدر مرگ آور است

رجبلو گفت: مواد مخدر صنعتی و سنتی توسط افراد مختلفی تهیه شده و به علت استفاده از مواد مختلف غیر بهداشتی، مضر و سمی از جمله سرب برای تولید آن، آثار زیانبار زیادی برای بدن به وجود می آید.

وی با بیان اینکه قاچاقچیان برای اضافه کردن به وزن موادمخدر از مواد زائد و غیربهداشتی استفاده کرده تا سود بیشتری ببرند، افزود: سُرب یک ماده سمی برای بدن است که در درجه نخست سرطان زا بوده و سبب مسمومیت و عفونت مغزی، رفتن فرد به کما و در نهایت مرگ ناگهانی مصرف کننده  می شود.

وی گفت: اما متادون زیر نظر وزارت بهداشت تهیه و پس از معاینه بیمار با نظر پزشک دُز مصرف آن تجویز می شود همچنین وابستگی به آن کمتر از تریاک یا هروئین بوده و عوارض مصرف کمتری دارد.

رجبلو هدف از راه اندازی مراکز «ام.ام.تی» را ابتدا کاهش آسیب ناشی از مصرف مواد مخدر دانست و توضیح داد: مدت زمان اثر هروئین به بدن به سه تا چهار ساعت می رسد اما متادون تا ۷۲ ساعت در بدن باقی می ماند، بنابراین معتادان به هروئین زود به زود خمار می شوند ولی مصرف کنندگان متادون تا سه روز مخدر بدنش تامین است و نیازی  به مصرف مستمر ندارد.

این کارشناس مسوول تاکید کرد: معتادان به مواد افیونی در موقعیت های مختلف از جمله هنگام حضور در محل کار و وسط مهمانی برای مصرف مواد محل را ترک کرده که علاوه بر آثار سوء مصرف مواد، تداوم غیبت  سبب بروز مشکلات شغلی، خانوادگی و اجتماعی می شود.

نداشتن نئشگی علت استقبال اندک معتادان از متادون

وی تصریح کرد: نداشتن نئشگی پس از مصرف، مهمترین علت کاهش جذابیت متادون و استقبال نکردن معتادان از مصرف این شربت است.

رجبلو گفت: معتادان پس از مصرف مواد مخدر دچار نئشگی می شوند اما شربت متادون حتی در صورت مصرف با دز بالا فرد را دچار نئشگی نمی کند یعنی به گونه ای طراحی شده که مصرف کننده احساس نئشگی و سرخوشی نکند بلکه تنها علائم کمبود مواد نظیر بدن درد، آب ریزش بینی، عطسه مکرر و خواب آلودگی را از بین ببرد.

وی ادامه داد: ۹۰ درصد معتادان مواد افیونی را به تدخینی یعنی به حالت دود مصرف می کنند و این باعث به وجود آمدن عوارضی در ناحیه پوست، مو، دندان و ظاهر فرد می شود.

وی گفت: همچنین فرد برای مصرف این قبیل از مواد بع دور از چشم خانواده مجبور به حضور در مکان های غیر بهداشتی و آلوده می شود.
رجبلو تصریح کرد: این در حالیست که شربت متادون علاوه بر اینکه عوارض سوئی برای بدن ندارد بلکه فرد می تواند در هر مکانی در یک لحظه ان را مصرف کرده بدون اینکه مجبور به حضور در مکانی غیربهداشتی و آلوده شده یا ظاهر او پس از مصرف دچار تغییر شود.

شربت تریاک به افراد زیر ۵۰ سال تعلق نمی گیرد

وی یادآور شد: از سال ۸۲ متادون تراپی یا درمان با داروهای آگونیست یا جایگزین مواد مخدر شامل شربت یا قرص متادون، تنتور یا تریاک، شربت بوپر یا زیرزبانی زیر نظر پزشکان حاذق آغاز شد البته در این باره بیمار حق انتخاب ندارد.

رجبلو ادامه داد: همچنین شربت تریاک برای کسانی که سابقه مصرف تریاک و هروئین ندارند تجویز می شود مگر اینکه فر دارای بیماری کبدی بوده که در این مواقع هم بیمار باید مستندات را ارائه و پزشک آن را تایید سپس شربت تریاک تجویز کند.

وی افزود: شربت تریاک متشکل از تریاک، الکل و آب بوده و برخی از معتادان پس از دریافت این دارو اقدام به جوشاندن آن کرده که این اقدام آنها سبب تبخیر شدن آب موجود در این شربت و از بین رفتن الکل می شوند.

کارشناس مسوول مراکز ترک اعتیاد معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: با این اقدام، تریاک در قالب شیره باقی مانده که این شیره را فرد در قالب تدخینی کشیده یا می خورد، با این وجود این روش هم بسیار بهتر از مصرف موادمخدر ناخالص حاوی ده ها نوع سرب و مواد غیر بهداشتی است.

رجبلو تاکید کرد: آنچه که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در قالب قرص یا شربت در اختیار معتادان قرار می دهد ناخالصی ندارد، اما آنچه که در بازار عرضه می شود دارای مواد سمی و کشنده و انواع ناخالصی های مضر است.

گزارش:زهرا فرامرزدوست

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا