جهت سرعت بخشیدن به رشد علمی کشور؛طرح ایجاد شبکه ملی ناوگان تحقیقات دریایی اجرا می شود

به گزارش ایرنا ازمعاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، سجاد ویسی با اشاره به اهمیت تشکیل این ناوگان تحقیقاتی،افزود: هدف از تشکیل این ناوگان، هم افزایی ظرفیت ناوگان تحقیقاتی دریایی بر اساس پتانسیل موجود درکشور است تا امکان دسترسی آسان و البته هدفمند به خدمات آن را به متقاضیان در دانشگاه ها، صنایع دریایی و شرکت های دانش بنیان تسهیل و روند رشد علمی ایران را در حوزه پر اهمیت تحقیقات میدانی دریایی، سرعت بخشد. 

وی اظهارکرد:اکنون مذاکرات با سازمان های دارای شناورهای تحقیقاتی آغاز و چندین جلسه با روسای سازمان ها و مراکز مرتبط انجام شده، آیین نامه اولیه آن نیز تهیه و تا اواخر تابستان اجرایی خواهد شد.

*** تدوین روش های بهبود وضعیت پژوهش وفناوری دریایی 

ویسی با تاکید بر لزوم برنامه ریزی دقیق درحوزه های علمی گفت: شکی نیست که توسعه علمی کشور، درگرو برنامه ریزی دقیق برای هریک از حوزه های علمی است وعلوم و مهندسی دریایی نیز با توجه به جایگاه ویژه دریا درکشور نیازمند به تدوین برنامه ای جهت ارتقای آموزش و پژوهش است.

ویسی گفت: ارائه شاخص‏ها وآمارهایی در زمینه فعالیت‏های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، انجام برنامه ریزی های میان مدت و بلندمدت، تنظیم قوانین، اصلاح آیین نامه های ایجاد کننده مشکلات در زمینه امور پژوهشی وفناوری دریایی از اقداماتی است که باید به اجرا درآید. 

وی در ادامه با اشاره به طرح تدوین روش های بهبود و ضعیت پژوهش و فناوری دریایی گفت: از فرودین امسال با همکاری کارگروه توسعه فناوری و دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری آغاز شده است و مراحل پایانی خود را سپری و بزودی منتشر خواهد شد. 

ویسی بیان کرد: یکی از برنامه های آتی کارگروه توسعه فناوری ارتباط با ایرانیان مقیم خارج ازکشور وفعال درحوزه صنایع دریایی است، استفاده از دانش روزدنیا و کمک به انتقال فناوری از شرکت های خارجی از مهمترین هدف های این فعالیت است.

ویسی با اشاره به وضعیت فعلی آزمایشگاه ها و پژوهشگاه های دریایی درکشور گفت: علی رغم وجود آزمایشگاه های دریایی در داخل، برخی مسائل ومشکلات گریبان گیر مطالعات آزمایشگاهی از جمله عدم امکان انجام طیف وسیعی ازمطالعات آزمایشگاهی در کشور، عدم توسعه آزمایشگاه های مجازی وعددی مناسب، ایجاد آزمایشگاه درمراکز نظامی و دسترسی مشکل پژوهشگران دانشگاهی را می توان نام برد. 

وی گفت: یکی دیگراز اقدامات ترویجی در دست اقدام جهت تشویق بیشتر دانشجویان دردانشگاه ها کمک به پایان نامه های تحصیلات تکمیلی درحوزه مهندسی دریا به منظور ترویج و فرهنگ سازی برای ترغیب هرچه بیشتر اساتید و دانشجویان به سمت حوزه دریا است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا