نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تاثیر تنوع ژنتیکی بر ضریب هوشی

دکتر پیتر جوشی در پژوهش های جدید خود  به بررسی تاثیر تنوع ژنتیکی بر ضریب هوشی پرداخته است . در این گفتگو برخی از موارد اصلی این مبحث توضیح داده شده و نکات مبهم در این رابطه روشن می شود .

چطور به ژنتیک علاقمند شدید و در این حوزه از علم چه فعالیت هایی انجام داده اید؟

من به مبحث ژنتیک و درک بهتر بیماری های ژنتیکی انسانی به ویژه بیماری های پیچیده و نادر علاقه مند هستم . با استفاده از منابع ژنتیکی جدا و روش ها و تکنیک هایی چون مطالعه نسبت دادن و ارتباط سلسله  homozygosity توانستم اثرات ژنتیکی آن را کشف کنم .

تحقیق جدید شما دقیقا چیست ؟

بیشتر حیوانات از جمله انسان ، گام هایی را برای پیدا کردن شریک زندگی خود بر می دارند که از نظر ژنتیکی با آنچه در دوره کودکی و در مدرسه آموخته اند ، متفاوت است . در حال حاضر دانشمندان کشف کرده اند ، افرادی که نسخه های مشابه از ژن های خاصی از دی ان ای مادر و پدر خود به ارث برده اند اگر با بستگان نزدیکی چون پسر عمو ، دختر دائی و … خود ازدواج کنند ، چه اتفاقی رخ می دهد ، این افراد در مدرسه از فعالیت های زیاد خوبی نسبت به آن هایی که نسخه های مختلف ژنتیکی را از والدین خود دریافت کرده اند ، برخوردار نخواهند بود . در نتیجه ما در نظر داریم به این مساله تنوع ژنتیکی و اثر آن بر ضریب هوشی و درک شناختی دست پیدا کنیم .  

برای پیدا کردن این اثر چه فعالیت های را انجام می دهید؟

ما در بررسی های خود با استفاده از تکنیک های مدرن ژنومی به اندازه گیری تنوع ژنتیکی می پردازیم. به طور کلی در این روش، ما در حال بررسی 350 هزار نفر هستیم و برای اینکه تحقیقی کامل و کم خطا را داشته باشیم از صد گروه جمعیتی مختلف از سراسر دنیا استفاده می کنیم و در نهایت اطلاعات به دست آمده از آن ها را در مرکز ادینبورگ با هم تلفیق کرده و به اندازه گیری تنوع ژنتیکی هر یک از این افراد می پردازیم .

بنابراین شما در پژوهش خود از صدها هزار نفر از سراسر دنیا استفاده می کنید . توضیح دهید که چگونه این تعداد ژنوم را تجزیه و تحلیل می کنید؟ و به چه چیزی در آنها توجه خواهید کرد ؟

کاری که ما در این بررسی ها انجام می دهیم به دست آوردن تنوع ژنتیکی افراد یک جمعیت و مقایسه آن ها با افراد جمعیت دیگر است . ما به این مساله توجه می کنیم که آیا ارتباطی بین تنوع ژنتیکی و پیشرفت های تحصیلی وجود دارد یا نه . پس از آن به ترکیب تمام نتایج به دست آمده از پژوهش های مختلف می پردازیم تا ببینیم که آیا اثر تنوع ژنتیکی قوی و معتبری در جمعیت های سراسر جهان وجود دارد یا نه ؟

وقتی شما به سطح تنوع ژنتیکی افراد دست پیدا کردید و افرادی که دو نسخه مشابه از ژن و یا دو نسخه متفاوت از یک ژن را دارا هستند را پیدا کردید ، به دنبال چه اطلاعاتی در این رابطه هستید؟

ما در کل به دنبال کد ژنتیکی هر فرد هستیم و با اسکن آن کد ژنتیکی ، به بررسی نسبت  آن کد با کدهای ژنتیکی پدر و مادرشان پرداخته و آنها را با هم انطباق می دهیم .

چیزی که ما به طور معمول پیدا کردیم این است که حدود 0.1 درصد از کد ژنتیکی به طور یکسان از پدر و مادر به ارث برده می شود . اما این رقم از فردی به فرد دیگر متفاوت است . در برخی از افراد ممکن است که هیچ کد ژنتیکی منتقل نشود و در برخی دیگر سه یا چهار بار از آن کد دیده شود . ما دریافتیم که اگر شما 2 یا 3 ، 3 یا 4 بار کد را به ارث ببرید به فقدان حد متوسط تنوع ژنتیکی خواهید رسید که در اثر آن پیشرفت تحصیلی ، توانایی شناختی و اندازه قدتان کاهش پیدا می کند .

بنابراین افرادی که ژن های مشابه بیشتری از پدر و مادر خود به ارث می برند ، در فعالیت های مدرسه کمتر موفق بوده و کوتاه قد تر هستند؟ آیا این موضوع صحت دارد ؟

بله ! اما همچنین این مساله قابل اهمیت است که این اثرات کوچک هستند . لازم است بدانید که این مساله در سطح فردی قابل اندازه گیری نیست. به همین دلیل است که ما نیازمند  350 هزار نفر هستیم تا بتوانیم اثر واقعی این فاکتور را نشان دهیم . مکانیسمی که ما تصور می کنیم رخ دهد این است که همه چیز ممکن است با رشد ، ( رشد پایه ای )  در ارتباط باشد و در نتیجه این موضوع  با قد شما نیز مرتبط خواهد بود . به این ترتیب اندازه قد به خودی خود در یک مسیر نبوده و توسط این سیستم کنترل می شود . لازم به تاکید است که سیستم بیولوژیکی اصولی و دو نسخه بد ژن ممکن است بر قد و توانایی شناختی فرد اثر بگذارد . 

منبع
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل