نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ایجاد اقتصاد 20میلیارد دلاری درکشورسهم واقعی بازار زیست فناوری است

به گزارش ایرنا دکترمصطفی قانعی با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی برنامه ششم توسعه توسط مقام معظم رهبری بیان کرد: ستاد توسعه زیست فناوری تلاش می کند که 3 درصد بازار جهانی و یک درصد بازار داخلی را به خود اختصاص دهد به این معنی که از بازار 60 میلیارد دلاری کشور، 20 میلیارد دلار آن سهم بازار زیست فناوری باشد.

وی افزود: ستاد توسعه زیست فناوری برای تحقق این سیاست ها تلاش می کند و برنامه های مدونی در این جهت دارد که یکی از این برنامه ها افزایش سهم بازار زیست فناوری در دنیا و کشور است.

به گفته قانعی، تحقق اقتصاد مقاومتی که یکی از مهم ترین اهداف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است در برنامه های ستاد تعریف شده است و تلاش می کنیم با افزایش سهم زیست فناوری در اقتصاد کشور، این امر را محقق کنیم.

وی بیان کرد: از دیگر برنامه های ستاد برای تحقق سیاست های برنامه ششم توسعه فناوری، توسعه روستاها و جلوگیری از مهاجرت جمعیت روستایی به شهر با اجرای برنامه های مختلفی مانند تحقیق بر روی نهاده ها و اصلاح ژنتیکی محصولات کشاورزی آنها دارد که امیدواریم با کمک این طرح ها بتوانیم کشاورزی را رونق داده و از مهاجرت جمعیت به شهرها پیشگیری کنیم.

دبیرستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی، با اشاره به تولید نهاده های مناسب مناطق مختلف جغرافیایی کشور اظهارکرد: در ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی نهاده هایی تولید شده است که شرایط رشد در شوره زارها، مناطق خشک و غیره را دارد و به همین وسیله می توانیم اقتصاد روستاها را احیا کرده و سهم خود را از تولید محصولات داخلی افزایش دهیم.

وی افزود: ستاد توسعه زیست فناوری در حوزه افزایش نرخ رشد ارزش افزوده بخش صنعت نیزمی تواند سهمی را به خود اختصاص دهد و با اجرای پروژه های مختلفی که در زمینه زیست پالایی دارد می تواند تا حدودی به رشد صنعت در کشور کمک کند.

قانعی، با اشاره به وجود پروژه های مختلف ستاد توسعه زیست فناوری در حوزه آب و کشاورزی، گفت: ستاد توسعه زیست فناوری طرح ها و پروژه هایی که دارد که در صورت اجرایی شدن می تواند ضریب نفوذ زیست فناوری در توسعه کشاورزی را افزایش دهد.

وی بیان کرد: ستاد این توانایی را دارد تا در زمینه تعیین زیست فناوری مورد نیاز هر منطقه متناسب با آب و هوای آن و بر اساس آمایش سرزمین من اقدام کرده و به این وسیله زیست فناوری را در تمام مناطق کشور و بر اساس استعدادهای موجود در آن منطقه توسعه دهد.

قانعی با بیان اینکه زیست فناوری به حوزه تکمیل زنجیره انرژی صنعت نفت نیز می تواند ورود کند،بیان کرد: ستاد توسعه زیست فناوری می تواند در افزایش بهره وری از چاه های نفت نیز نقش داشته باشد و با اجرای طرح های زیست فناورانه در این زمینه نیز به پیشرفت صنعت کشور کمک کند.

وی ، با اشاره به اینکه زیست فناوری توانمندی های زیادی دارد، گفت: توسعه داروهای بیوتکنولوژی در کشور با کمک گرفتن از حوزه زیست فناوری از دیگر برنامه هایی است که می توانیم در ستاد توسعه زیست فناوری با حمایت های دولت محقق کنیم.

وی ادامه داد: ستاد توسعه زیست فناوری برای ایجاد اشتغال درکشور نیز برنامه هایی دارد که یکی از آنها ایجاد اشتغال برای 6 هزار تحصیل کرده در رشته های مرتبط با حوزه زیست فناوری است.

قانعی با بیان اینکه ستاد نیاز به حمایت های جدی دولت دارد، افزود: اگر دولت از حوزه زیست فناوری حمایت کرده و سهم قابل قبولی برای این حوزه در نظر بگیرد، می توانیم نقش قابل توجهی در تحقق سیاست های کلی برنامه ششم توسعه کشور ایفا کنیم.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل