شناسایی سویه جدید کرونا بازهم در برزیل

به گزارش سیناپرس، مقامات بهداشتی برزیل اعلام کردند که احتمالا یک سویه جدید کووید ۱۹ در این کشور شناسایی شد. دانشمندان تصور می کنند که این جهش ویروس کرونا، چالش دیگری برای بشریت محسوب می شود. در این میان سوالی که پیش می آید این است که آیا واکسن های موجود ساخته شده برای مقابله با ویروس کرونا می توانند انسان ها را از این نوع جدید در امان نگه دارند؟ 

به تازگی، آزمایشگاه ملی محاسبات علمی وزارت علوم و فناوری (LNCC) برزیل اعلام کرد که نوع جدیدی از ویروس کرونای سارس ۲ که همان عامل بیماری کووید ۱۹ است را در چندین منطقه برزیل شناسایی کرده اند.به گزارش سیناپرس، این آزمایشگاه هشدار داده که این آخرین نسخه جدید ویروس کرونا بوده و شامل جهشی است که می تواند برنامه ریزی استراتژی های جدید برای کنترل کووید ۱۹را پیچیده کند. 

دانشمندان برزیلی دریافتند که سیستم بهداشت و درمان این کشور به دلیل افزایش موارد جدید مبتلا به سویه P.1 کرونا که نوامبر سال ۲۰۲۰ در نواحی آمازوناز شمال برزیل ظهور کرد، در حال فروپاشی است. 

آزمایشگاه ملی محاسبات علمی وزارت علوم و فناوری این کشور طی بیانیه ای اعلام کرد مطالعه ای که در ۳۹ شهرداری از پنج ایالت برزیل انجام شد، منجر به شناسایی نوع جدیدی از ویروس کرونای سارس نوع ۲  شد که از نوع B.1.1.33 که در برزیل پخش شده بود، نشات می گیرد. نتایج این مطالعه در پایگاه داده بین المللی ژنوم ویروس کرونا (GISAID) گزارش و ثبت شده است.

بر اساس گفته این آزمایشگاه، نیاز روز افزون به نظارت ژنومی موثر برای شناسایی زود هنگام جهش های ویروسی کرونا کاملاً لازم و واضح است چرا که می تواند به بهبود و اثربخش بودن واکسن ها علیه کووید ۱۹ و همه انواع جهش یافته آن کمک کند.

براساس گزارش های رسمی، این کشور آمریکای جنوبی رکورد ۸۵ هزار و ۶۶۳ مورد جدید ویروس کرونا و دو هزار  و ۲۱۶ مورد مرگ ناشی از این بیماری را در تاریخ ۱۲ مارس برابر با ۲۲ اسفند ماه تجربه کرده است. به گزارش سیناپرس، در حقیقت تعداد ناگهانی موارد مبتلا به ویروس کرونا در کشور برزیل افزایش یافته و روز شنبه، این کشور با پیشی گرفتن از هند، به دومین کشوری که بیشترین آسیب را از ویروس کرونا در جهان دیده، تبدیل شده است. اطلاعات و آمار این کشور نشان می دهد که از ابتدای همه گیری تا کنون این کشور ۱۱ میلیون و ۳۶۳ هزار و ۳۸۰ مورد مبتلا به  کرونا و ۲۷۵ هزار و ۱۰۵ مرگ ناشی از این بیماری را ثبت کرده است. 

مهمترین سوالی که در حال حاضر پیش می آید، این است که آیا واکسن های موجود کرونا می تواند افراد را از این نوع جدید نیز محافظت کند؟
طبق یک مطالعه جدید، آنتی بادی های تولید شده توسط برخی واکسن های کووید ۱۹ در خنثی سازی انواع جدید و در گردش ویروس کرونا مانند نمونه هایی که برای اولین بار در انگلستان، آفریقای جنوبی و برزیل گزارش شده است، کمتر موثر هستند.

به گزارش سیناپرس، به گفته دانشمندانی از جمله آلژاندرو بلاش (Alejandro Balazs) از بیمارستان عمومی ماساچوست (MGH) در ایالات متحده آمریکا، آنتی بادی های خنثی کننده با اتصال محکم به ویروس و جلوگیری از ورود آن به سلول ها، مانع از عفونت می شوند. این اتصال فقط زمانی اتفاق می افتد که شکل آنتی بادی و ویروس مانند یک کلید در قفل کاملاً با یکدیگر مطابقت داشته باشند. 

اگر شکل ویروس در محلی که آنتی بادی به آن متصل می شود، تغییر کند، در این حالت، در پروتئین اسپایک ویروس کرونای جدید، ممکن است آنتی بادی دیگر قادر به شناسایی و خنثی سازی این ویروس نباشد.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا