نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بحران بی آبی در انتظار فرزندانمان است

به گزارش سیناپرس، یافته های ستاره شناسان نشان می دهد که در حال حاضر زمین تنها سیاره ای است که در منظومه شمسی دارای آب بوده و پذیرای حیات است؛ متاسفانه بخش عمده ای از منابع آب سیاره ما غیر قابل آشامیدن بوده و منابع اندک آب آشامیدنی موجود نیز به سرعت در حال نابودی هستند و از سوی دیگر افزایش جمعیت، نیاز به این عنصر حیاتی را به شدت زیاد کرده و این معضل می تواند در آینده ای نه چندان دور به بحران تبدیل شود.
بر اساس نظر کارشناسان ، بحران آب یک تهدید جدی و واقعی بوده و تنها انجام دقیق و تاثیر گذار موارد مهمی چون جلوگیری از آلودگی آب و کنترل کیفیت آن و اقداماتی از قبیل حفاظت از رودخانه ها ، نظارت بر محیط زیست و … به سرمایه گذاری و توجه تمامی مردم و دولت های جهان بستگی مستقیم دارد . 
به گزارش سیناپرس،انجام این سرمایه گذاری گسترده ، کمک خواهد کرد تا دولت ها به طور جدی تری با موضوع کاهش منابع و  آلودگی آب برخورد کرده و همچنین طرح های جدیدی ، ارائه و اجرائی شوند . به باور کارشناسان ، بالا بردن آگاهی عمومی مردم و تثبیت هنجارهایی مانند عدم تولید و رها کردن زباله در طبیعت و منابع آب می تواند نقشی بسیار مهم و تاثیر گذار در این حوزه داشته باشد . 

باید در نظر داشت که منابع محدود آب شیرین موجود در کره زمین نقشی بسیار مهمی در تداوم حیات روی کره زمین ایفا می کنند. متاسفانه در حال حاضر این منابع بر اثر عواملی همچون آبیاری، ساخت سد و برداشت بی رویه از منابع آب های زیر زمینی توسط انسان در حال نابودی هستند.

به طور متوسط در طول یک سال ۴ هزار و ۳۷۰ کیلومتر مکعب از منابع آب شیرین دنیا به این ترتیب از بین می رود.

به گزارش سیناپرس،علاوه بر افزایش جمعیت، فاکتورهایی همچون کشاورزی و نیازهای روزافزون صنعتی بشر در دهه های گذشته سبب افزایش شدید تقاضای مصرف آب در سراسر دنیا شده است و بر اساس گزارش های رسمی طی  چهارده سال گذشته مصرف آب در سراسر جهان بیش از ۵۵ درصد رشد داشته که این موضوع با توجه به محدود بودن منابع آب آشامیدنی در کره زمین می تواند تبعاتی ناگوار و بسیار جدی در پی داشته باشد.

در این میان مقصر اصلی تنها انسان و فعالیت های وی در کره زمین محسوب شده و پژوهشگران در مطالعات اخیر خود دریافتند که حجم زیادی از آب های شیرین در سراسر دنیا بر اثر عوامل انسانی و دخالت های بشر در طبیعت از بین می روند. در این میان سد سازی و تبخیر آب در پشت سدها بیشترین نقش را دارند. 
بر اساس بررسی های انجام شده توسط مراکز رسمی بین المللی، از بین رفتن این منابع آبی بر اثر عوامل مختلفی چون تبخیر و ورود آب به جو زمین  در هر سال، میزان بسیار زیادی بوده و به طور متوسط در طول یک سال ۴ هزار و ۳۷۰ کیلومتر مکعب از منابع آب شیرین دنیا به این ترتیب از بین می رود.به گزارش سیناپرس، این میزان از آب های تبخیر شده تقریبا برابر با دو سوم آبی است که در رود آمازون که بزرگترین رود کره زمین محسوب می شود، جاری است.

به گفته کارشناسان با ساخت سد در برابر رودها و دخیره سازی آب در این منابع، سطح آب های شیرینی که در معرض تابش مستقیم خورشید قرار دارند بالا رفته و به این ترتیب حجم بیشتری از آب های شیرین تبخیر می شوند. از سوی دیگر، قطب جنوب که یکی از مناطق بسیار مهم در ایجاد توازن شرایط زیستی و آب و هوای کره زمین است نیز متاثر از شرایط نامناسب ناشی از فعالیت های انسانی بوده  و طی دهه های گذشته از این حوزه آسیب هایی جدی متحمل شده است. در مورد اهمیت قطب جنوب کافی است اشاره کنیم که این قاره یخ زده،  بزرگترین منبع آب شیرین دنیا به شمار می رود و با ذوب یخ هایآن این منبع اب وارد اقیانوس ها شده و عملا از بین خواهد رفت. 

به گزارش سیناپرس، علاوه بر موارد فوق، همزمان با افزایش جمعیت، یکی از مهمترین و حیاتی ترین منابع آب های آشامیدنی در دنیا، سفره های آب زیر زمینی است که بشر در دهه های گذشته با استفاده و برداشت بی رویه از آن ، سبب تحلیل رفتن و کاهش شدید این منابع شده است .  

متاسفانه در سال های اخیر نابودی منابع آب شیرین جهان منحصر به آب های زیر زمینی و ذوب یخ های قطبی نبوده و نابودی تمامی منابع موجود با سرعت بسیار زیادی آغاز شده و تاثیرات آن به وضوح حتی در دریاچه بایکال، بزرگترین منبع آب شیرین کره زمین دیده می شود این دریاچه در حدود یک پنجم یا بیست درصد آب شیرین جهان را تامین می کند. به گزارش سیناپرس، دریاچه بایکال در کنار دریاچه اوتسو در ژاپن، دریاچه اوکیجوبی در ایالات متحده؛ دریاچه آرال در مرز قزاقستان و ازبکستان ؛ دریاچه پوپو و دریاچه تیتیکاکا در آمریکای جنوبی در فهرست بزرگترین منابع آب شیرین جهان قرار دارند که از سال ۲۰۰۱ میلادی مراقبت از آن ها در دستور کار سازمان های حفاظت از محیط زیست قرار گرفته است. 
همزمان با تمامی این موارد، روند تغییرات آب و هوایی و گرمایش زمین موجب افزایش تنش های آبی در مناطق مختلف جهان شده و با توجه به روند فعلی، پیش بینی بسیاری از کارشناسان این است که در دهه های آینده وقوع جنگ بر سر منابع آب دور از ذهن نخواهد بود.

بدون شک اگر امروز به فکر راه چاره و مدیریت مصرف آب نباشیم، آینده فرزندانمان با شرایطی وخیم و ناگوار مواجه خواهد شد.

گزارش: ناصر پورقدیمی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل