نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اولین جشنواره علم در ایران برگزار می شود

هدف این جشنواره ها همان ترویج علم در میان عامه مردم و مشارکت جویی غیر متخصصان با محتوای علمی است.

موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران نیز بعد از چهار سال تجربه نمایشگاه های سیار علمی در شهرهای مختلف ایران، برگزاری جنگ های مختلف علمی به صورت روزانه و راه اندازی گالری های مشارکت محور همچون گالری انرژی های نو، گالری ابزار جراحی و گالری مورس تا موبایل در نظر دارد اولین جشنواره علم و عامه را در هفته علم ( 16 الی 22 آبان ) برگزار کند.

به گفته صونا آقابابایی، دبیر جشنواره علم و عامه، این جشنواره در 6 محور با موضوعات ساخت ابزار برای آموزش و نمایش مفاهیم علمی، طراحی و اجرای یک جنگ علمی ، ساخت کلیپ علمی ، اجرای تئاتر علمی ، عکاسی از پدیده های علمی و نقاشی یا ساخت کلاژ و مجسمه از خورشید برگزار می شود.

وی افزود: از عموم مردم دعوت می شود علاوه بر حضور در گردهمایی هفته علم، در بخش مسابقات جشنواره از طریق سایت  www.irstm.ir، به رقابت بپردازند. برای شرکت در جشنواره هیچ محدودیت سنی وجود ندارد و همه می توانند به صورت کاملا مستقل یا حتی با تشکیل یک تیم گروهی خانوادگی در این جشنواره شرکت نمایند.

آقابابایی تاکید کرد: شرکت کنندگان باید تا تاریخ  15 شهریور1394 آثار خود را از طریق سایت جشنواره به آدرس آپلود و ارسال نمایند. در مرحله اول داوران جشنواره  از میان تصاویر آثار ارسالی، تعدای را برگزیده و از منتخبین مرحله اول دعوت می شود، آثار اصلی خود را در قالب مناسب (فیلم، عکس، نقاشی، اجرای تئاترو…) در هفته علم در نمایشگاه عمومی علم و عامه به نمایش بگذارند. درنهایت در اختتامیه هفته علم به برگزیدگان هر یک از محورها جوایز نفیسی اهداء خواهد شد.

از ایده برگزاری تا جشنواره های بزرگ علم

به گفته دبیر جشنواره علم و عامه،  ایده برگزاری جشنواره های علمی که برای عامه مردم باشد از ادینبورگ در سال 1989 آغاز شد که همچنان این شهر را پیشتاز برگزاری این جشنواره می کند. در سایر کشورهای اروپایی، جشنواره معتبری چون جشنواره علم گوتنبرگ از سال 1997 و جشنواره علم چلتنام از 2002 آغاز به کار کرده است .

وی افزود: شروع اینگونه جشنواره ها در آمریکا بر می گردد به سال 1998 که هم اکنون، مهمترین آنها جشنواره جهانی علم نیویورک می باشد که در 2008 برای اولین بار برگزار شد و بعد از آن جشنواره علم کارولینای شمالی. در حال حاضر تنها کشوری که به طور خاص و مشخص جشنواره بین المللی جنگ های علمی برگزار می کند آلمان است که دو دوره جشنواره ملی شوهای علمی را در برمن توسط مرکز علم universum برگزار کرده و امسال اولین جشنواره بین المللی خود را با حضور بیش از 6 کشور در تاریخ 2 تا 5 اکتبر2015 برگزار خواهد کرد.

آقابابایی تحرک و پویایی، فضای شاد و دوستانه و برگزاری جنگ های علمی جذاب و دیدنی را از ویژگی های اصلی جشنواره های علمی دانست که درحال حاضر جزو پر مخاطب ترین رویدادهای سالیانه در هر منطقه و کشوری به حساب می آیند. وی افزود: در این جشنواره ها مردم بیشتر به علم علاقمند می شوند، چیزهای جدیدی یاد می گیرند، متوجه می شوند که یادگیری علم و بهره گیری از آن هم ساده است و هم لذت بخش. همچنین مخاطبین جشنواره های علم احساس ارتباط بیشتری با دانشمندان و رویدادهای علمی پیدا می کنند و این موجب پیگیری موضوعات علمی در آینده می شود.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل