رودخانه مرزی ارس پایش می شود

 محمد جواد سروش درگفت وگو با ایرنا افزود: تاکنون آب رودخانه ارس دو بار یکی در سال 89 و دیگری در سال 93 مورد پایش قرار گرفته است.وی بیان کرد: در چند روز گذشته مجددا از اداره کل محیط زیست استان اردبیل خواسته شد در سالجاری نیز به دلیل فعالیت فصلی کارخانه های موجود در منطقه آب رود ارس مورد پایش قرار گیرد تا میزان مواد و آلاینده های میکروبی و شیمیایی آن ارزیابی شود.

سروش با اشاره به سخنان سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در زمینه آلودگی رودخانه مرزی ارس به دلیل سرازیر شدن فاضلاب نیروگاه اتمی و کارخانه آلومینیوم کشور ارمنستان و افزایش سرطان در این منطقه اظهارکرد: عوامل مختلف از جمله مواد شیمیایی، تابش نور خورشید، دخانیات، مواد پلاستیکی، نوع تغذیه و سیستم غذایی می تواند منشا سرطان باشد اما باید براساس کیفی سازی علت ابتلا به سرطان مشخص شود.

وی توضیح داد: دلایل مختلفی می تواند باعث بروز سرطان شود، نظر دبیر فراکسیون مجلس درست است زیرا یکی از این دلایل می تواند آلودگی آب باشد نه اینکه حتما هست، تاکنون هیچ یک از بررسی های انجام شد و گزارش های ارایه شده وجود رادیو اکتیو در آب را تایید نکرده است و اگر به گفته ایشان سرطان در این منطقه زیاد شده از منشاء رادیو اکتیوی نیست و می تواند منشاء دیگری داشته باشد.

سروش با بیان اینکه بحث آلاینده ها، ممکن است در یک مقطع زمانی ایجاد شود ادامه داد: در این زمینه به اداره کل استان اردبیل اعلام شده است که پیگیری های لازم را در این مورد انجام دهد، همچنین سالانه در زمینه ورود فاضلاب نیروگاه اتمی و کارخانه آلومینیوم کشور ارمنستان به رودخانه ارس نشست های متعددی برگزار و اقدامات لازم انجام می شود.

وی یادآور شد: محیط زیست تنها می تواند در خصوص وجود هیدروکربن ها، آلودگی های شیمیایی و میکروبی در آب رودخانه ارس نظر دهد، وجود رادیو اکتیو با توجه به اینکه دستگاه های اندازه گیری رادیواکتیو در اختیار سازمان انرژی اتمی است در حوزه کاری این سازمان است.

پیش ازاین کمال الدین پیرموذن سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به آلودگی رودخانه مرزی ارس خواستار ایجاد کنسرسوم سه جانبه ایران، ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای رسیدگی و چاره اندیشی در این زمینه شده بود.

وی بیان کرده بود، فاضلاب نیروگاه اتمی و کارخانه آلومینیوم کشور ارمنستان به رودخانه ارس سرازیر شده و آب ارس را آلوده می کند و این پساب ها حاوی فلزات سنگین بوده و می تواند یکی از عوامل شیوع سرطان در منطقه مغان استان اردبیل باشد که سالانه هزاران نفر را به کام مرگ می کشاند.

رودخانه ارس از کوه های بینگول منطقه آناتولی ترکیه سرچشمه گرفته، این رود پس از گذر از مرز ایران و نخجوان، از مرز میان ایران وارمنستان عبورکرده و دوباره مرز مشترک میان ایران وجمهوری آذربایجان را شکل داده و در منتهی الیه شمالی استان اردبیل درشهرستان پارس آباد وارد جمهوری آذربایجان شده و به رودخانه کر می ریزد، این رود 1072 کیلومتر طول دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا