ماسک سه لایه استفاده کنید

به گزارش سیناپرس، بیماری همه گیر کرونا همچنان به گسترش خود ادامه داده و با جهش ها و ایجاد انواع جدید کار را بسیار سخت کرده است. برخی از انواع جدید ویروس کرونا مانند نوع انگلیسی و برزیلی بسیار مسری تر بوده و سریع تر انتقال پیدا می کنند. بنابراین در کنار برنامه واکسیناسیون که برنامه ای زمان بر است، باید همچنان بهداشت عمومی و فاصله گیری فیزیک را رعایت کرد. 

از ابتدای همه گیری یکی از نکات مهم برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری، استفاده از ماسک بوده چراکه مهمترین روش ابتلا به کرونا قرار گرفتن در معرض تنفس هوای آلوده به ویروس کرونا است.به گزارش سیناپرس، متخصصان تاکید می کنند که یک ماسک جراحی سه لایه می تواند به افراد در حفظ امنیت کمک کند. آنها اعلام کردند که میزان محافظت از فرد با ماسک های سه لایه بسیار بیشتر از ماسک های یک لایه و دو لایه است. 

به گفته این متخصصان، لایه های اضافی موجود در ماسک های چند لایه ممکن است به ما کمک کند تا در برابر ویروس کرونای سارس ۲ عامل کووید ۱۹ محافظت شویم و اجازه ندهیم قطرات یا ذرات مسری مملو از ویروس کرونا از ماسک عبور کنند.

ناونیت سود (Navneet Sood) مشاور ریوی بیمارستان فوق تخصصی دارامشیلا نارایانا دهلی کشور هندوستان در این رابطه می گوید: «بیماری کووید ۱۹ عمدتا از طریق قطرات تنفسی منتشر می شود که در صورت ابتلای فرد به ویروس کرونا، بیماری از طریق سرفه، عطسه و غیره در محیط منتشر شده و به افراد دیگر منتقل می شود. همانطور که می دانیم لایه های ماسک به افزایش قدرت فیلتراسیون آن کمک می کند. استفاده از ماسک سه لایه بسیار مهم است تا بتوانیم از این طریق از آلوده شدن افراد اطراف خود محافظت کنیم.»

قطرات بزرگ حاوی ویروس سرفه می توانند از طریق ماسک های یک لایه یا دو لایه نفوذ کرده و به صورت قطرات بسیار کوچک از ماسک عبور کنند، این امر از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا این قطرات اتمی که معمولاً آئروسل نامیده می شوند، می توانند برای مدت طولانی تری در هوا بمانند. به گزارش سیناپرس، به اعتقاد متخصصان ماسک های جراحی سه لایه از آن جهت اهمیت دارند که در جلوگیری از اتمی شدن قطرات بزرگ سرفه یا عطسه موثر هستند بنابراین از گسترش بیماری پیشگیری می کنند. 

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده آمریکا از مردم درخواست می کنند که در انتخاب ماسک به نکات مهم از قبیل موارد زیر توجه کنند:
•    ماسک چندلایه بهتر از یک لایه است.
•    ماسک باید کاملا بینی و دهان را بپوشاند.
•    ماسک های جراحی بهتر از ماسک های پارچه ای خانگی هستند.
•    همه ماسک های پارچه ای موثر نیستند بنابراین ماسک هایی با منافذ بسیار ریز را انتخاب کنید.
•    در صورت انتخاب ماسک پارچه ای آن را با یک ماسک جراحی استفاده کنید.
•    نوع استفاده و حفظ تمیزی ماسک نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.
•    در هنگام برداشتن ماسک هرگز به سطح رویی ماسک دست نزنید و با کمک بند یا کش های آن، این کار را انجام دهید.

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله پیشرفت های علمی (Science Advances) به چاپ رسیده و قابل دسترس است. 

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا