نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

عملیات تغییر محل ایستگاه بین المللی فضایی

متخصصان مرکز کنترل ماموریت ایستگاه بین المللی فضائی Mission Control Center (MCC) که مقر آن در شهر مسکو قرار دارد ، طی یک عملیات ویژه مدار ایستگاه بین المللی فضائی را جا به جا کردند . در این مانور فضائی از موتور محرکه فضاپیمای ترابری M-26M که در حال حاضر در ایستگاه بین المللی فضائی پهلو گرفته است ، استفاده شد .

این عملیات نیازمند محاسبات پیچیده ای بوده و بسیار حساس محسوب می شد . سخنگوی مرکز کنترل ماموریت ایستگاه بین المللی فضائی در رابطه با جزئیات این مانور اعلام کرد : " موتور فضاپیمای مزبور بر اساس زمان بندی از پیش تعیین شده ، فعال شده و برای مدت زمانی برابر با 657 ثانیه ( در حدود یازده دقیقه ) روشن ماند . در این عملیات ، ایستگاه بین المللی فضائی با سرعتی برابر 1.22 متر در ثانیه جا به جا شده و در ارتفاع مدار 2 هزار و 100 متری مستقر شد .

لازم به توضیح است که این عملیات تغییر مکان ایستگاه بین المللی فضائی ؛ جهت ایجاد شرایط مناسب جهت پهلو گیری فضاپیمای سرنشین دار سویوز تی ام آ – 17 ام یا Soyuz TMA-17M manned spacecraft انجام شده است که قرار است خدمه جدید ایستگاه بین المللی فضائی را به آن منتقل کند . بر اساس برنامه های از پیش تعیین شده ، قرار است ماموریت فوق در تاریخ 23 جولای ( برابر با یکم مرداد ) از مرکز فضائی بایکونور انجام شود . کارشناسان پیش بینی کرده اند که فضاپیمای مورد نظر ، شش ساعت پس از پرتاب از مرکز فضائی بایکونور ، در ایستگاه بین المللی فضائی پهلوگیری کند .

در این فضاپیما ، کونوننکو Oleg Kononenko از آژانس فضائی روسیه ، کجیل لیندگرن Kjell Lindgren از سازمان فضائی ناسا و کیمیا یوئی Kimiya Yui از آژانس فضائی ژاپن حضور خواهند داشت . قرار است این افراد به فضانوردان فعلی ایستگاه بین المللی فضائی ، یعنی  گنادی پادالکا Gennady Padalka  و میخائیل کورنینکو Mikhail Korniyenko  از روسیه به همراه  اسکات کلی Scott Kelly فضانورد ناسا که از قبل در این ایستگاه حضور داشتند ، ملحق شده و به اجرای ماموریت خود بپردازند .

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل