نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بادکنک های هلیومی تا چه ارتفاعی به هوا می روند؟

به گزارش سیناپرس، در سال های اخیر استفاده از بادکنک های هلیومی بسیار رایج شده تقریبا در کمتر جشن و میهمانی است که از این بادکنک ها استفاده نشود. حتما مشاهده کرده اید که بادکنک های هلیومی در صورت رها شدن از دست، به سمت بالا رفته و به سقف اتاق می چسبند.

اگر این اتفاق در فضای آزاد رخ دهد، این بادکنک ها بالا و بالاتر رفته و تقریبا تا جایی می روند که دیگر قادر به دیدن آن و تعقیب بادکنک نباشید. حال ممکن است این سوال مطرح شود که این بادکنک ها تا چه ارتفاعی صعود می کنند؟ برای پاسخ به این سوال باید ابتدا به بررسی این مساله بپردازیم که هلیوم  چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

گاز هلیوم دومین عنصر سبک در جهان و دارای دو مولکول  نیتروژن و دو مولکول پروتون است. واژهٔ هلیوم از واژهٔ یونانی هلیوس، به معنای «ایزد خورشید» گرفته شده‌است.  این گاز هیچ گونه واکنش پذیری نداشته و جز گاز های خنثی محسوب میشود.به گزارش سیناپرس،  هلیوم یک عنصر بی بو و بی رنگ و بی مزه و البته غیر سمی است و در جدول مندلیف نیز در دسته گازهای نجیب قرار می‌گیرد. هلیوم بعد از هیدروژن سبک ترین عنصر و به لحاظ فراوانی دومین عنصردر جهان هستی است، اما در جو کره زمین بسیار کمیاب است.تولیدکنندگان اصلی این گاز در جهان، قطر، الجزایر، آمریکا و روسیه هستند.  دمای ذوب و جوش این ماده در میان دیگر عنصرها بسیار پایین است.

به گزارش سیناپرس،  هلیوم در بسیاری از صنایع در سطح جهانی استفاده می‌شود و استفاده از آن در همه زمینه‌های تحقیقات علمی و محیط‌های تجاری، از جمله داروسازی، پزشکی، جوشکاری، علوم رایانه، اکتشافات فضایی وجود دارد. به گزارش سیناپرس، حالا به موضوع بادکنک های هلیومی و صعود آن در هوا می پردازیم.

گاز هلیوم بسیار سبک از تر از هوای موجود در اتمسفر زمین است و به همین دلیل این بادکنک ها پس از رها شدن به سرعت به سمت بالا صعود کرده و پس از مدتی صعود، به دلیل کاهش فشار هوا در مناطق مرتفع تر، بادکنک خواهد ترکید و در ادامه گاز هلیوم موجود در آن نیز از بادکنک خارج شده و همچنان به صعود خود ادامه می دهد. این گاز آن قدر سبک است که می تواند به سمت لایه های کاملا فوقانی جو  رانده شود. به این ترتیب بادکنک های هلیومی پس از رها شدن این سرنوشت را در پیش خواهند داشت.

مترجم: نیروانا حسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل