مأموریتهای جدید برای جهاد دانشگاهی

منصور کبگانبیان در حاشیه یکصد و چهل و ششم جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، بررسی مأموریت‌های جهاد دانشگاهی را موضوع اصلی این جلسه ذکر کرد و افزود: چند سال قبل از سوی ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ماموریت‌هایی برای جهاد دانشگاهی تعریف شده بود که اولین این مأموریت‌ها مدیریت انتقال و توسعه فناوری در طرح‌های کلان توسعه‌ای و عمرانی است.

وی با اشاره به سابقه جهاد دانشگاهی در برخی از زمینه‌های فناوری اظهار کرد: بر این اساس درخواست ما این است که این نهاد نه به عنوان مجری طرح‌های فناوری بلکه به عنوان مدیر و ناظر بر انتقال دانش فنی وارد عمل شود که در این زمینه جهاد دانشگاهی به دلیل ارتباطاتی که با نهادهایی چون سازمان برنامه و بودجه و وزارت صمت داشته است، گزارشی را ارائه کرد و در این زمینه ارزیابی معاونت و ارزیابی ستاد اجرای نقشه جامع علمی کشور نیز ارائه شد.

کبگانیان با بیان اینکه برای اجرای مأموریت‌های جدید جهاد دانشگاهی چالش‌هایی وجود دارد، خاطر نشان کرد: بخشی از این مشکلات ناشی از اعمال تحریم‌ها علیه کشور و بخش دیگر از این چالش‌ها ساختاری است که برخی از این مشکلات تا حدی رفع شده است ولی در برخی از مقاطع چالش‌های جدی وجود دارد که نیاز است شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور وارد شود که در این زمینه نیز قطعاً اقدام خواهیم کرد.

قائم مقام ستاد نقشه جامع علمی کشور تصویب نهایی مأموریت‌های جهاد دانشگاهی را یکی از چالش‌ها عنوان کرد و یادآور شد: بر اساس اعلام سازمان برنامه و بودجه، انتقال مأموریت‌های جدید جهاد دانشگاهی باید به تصویب شورای اقتصاد و یا ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برسد و در صورتی که نیاز به مکاتبه باشد انجام خواهیم داد ولی در این زمینه مقرر شد که هماهنگی‌هایی با معاونت علمی به عنوان عضو ستاد راهبری نقشه جامع و عضو ستاد اقتصاد مقاومتی صورت گیرد.

وی هدایت شغلی و توانمندسازی دانش آموختگان دانشگاهی را از دیگر مأموریت‌های جهاد دانشگاهی نام برد و یادآور شد: یکی از آسیب‌های موجود در کشور یافتن شغل متناسب با تخصص برای دانش آموختگان دانشگاهی است؛ هر چند که ممکن است فارغ التحصیلان دانشگاهی شغل داشته باشند ولی این افراد در یافتن شغل متناسب با تخصص خود دچار مشکلاتی هستند.

قائم مقام ستاد نقشه جامع علمی کشور اضافه کرد: بر این اساس ما مصوبه‌ای را از طریق روزنامه رسمی به نهادهایی چون جهاد دانشگاهی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین کمیسیون علمی، تحقیقات و فناوری دولت ابلاغ کردیم.

کبگانیان ایجاد نهاد پژوهش و فناوری و مشارکت در ارتقا کرسی‌های نظریه پردازی را از دیگر مأموریت‌های جهاد دانشگاهی نام برد و اضافه کرد: در این جلسه مقرر شد نواقص و چالش‌های انتقال مأموریت‌های جهاد دانشگاهی مورد بررسی دقیق قرار گیرد و زمانی که گزارش آن تکمیل شد در قالب گزارش نهایی در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان گزارش ملی مطرح شود.

به گفته وی گزارش جهاد دانشگاهی در این جلسه به تأیید نرسید تا نواقص آن مرتفع شود.

قائم مقام ستاد نقشه جامع علمی کشور همچنین از برگزاری مراسم تودیع و معارفه دبیر ستاد اجرای نقشه جامع کشور خبر داد و گفت: در این جلسه از زحمات دکتر باقری مقدم تقدیر شد و دکتر فرهنگ فصیحی به عنوان دبیر جدید این ستاد معرفی شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا