شارژ خودروهای الکتریکی در ۵ دقیقه

به گزارش سیناپرس، اگرچه طی سال های گذشته ساخت و توسعه خودروهای الکتریکی با رشد و استقبال زیادی همراه بوده اما اتومبیل های دارای موتور بنزینی و دیزلی همیشه یک مزیت عمده نسبت به وسایل نقلیه الکتریکی داشته اند و آن سرعت سوخت گیری مجدد آن ها بود که طی چند دقیقه در پمپ بنزین باک خود را پر می کنند.

ماشین های الکتریکی معمولا برای شارژمجدد نیازمند صرف مدت زمانی بین حداقل نیم تا چندین ساعت هستند اما به نظر می رسد با ارائه فناوری جدید به کار رفته در نوعی باتری شارژ سریع ، این معادله کاملا تغییر کند.

در ماه ژانویه ، شرکت استور دات (StoreDot) از باتری لیتیوم یونی جدید خود رونمایی کرد ، که ادعا می شود فقط در مدت پنج دقیقه می تواند به طور کامل از حالت خالی، شارژ شود ، تحولی که قادر است آینده خودروهای الکتریکی را با انقلابی بزرگ مواجه کند.

گفته می شود مانع اصلی در استفاده بیشتر رانندگان از وسایل نقلیه الکتریکی ، نگرانی از کمبود نیرو قبل از رسیدن به مقصد و یا مدت طولانی  انتظار برای شارژ شدن باتری خودرو  است. اگرچه اکثر وسایل نقلیه الکتریکی مدرن می توانند در مدت زمان ۲۰ تا ۶۰ دقیقه شارژ شوند ، اما

آن ها برای دستیابی به این سرعت شارژ سریع به نوع خاصی از ایستگاه شارژ سریع نیاز دارند. 
لازم به توضیح است که این فناوری باتری لیتیوم یونی  شارژ فوق سریع ، قبلاً در تلفن های همراه ، هواپیماهای بدون سرنشین و اسکوترهای برقی استفاده شده بود اما این شرکت اکنون آن را برای استفاده در اتومبیل ها تطبیق داده است.

این باتری ها از نظر ساختاری با  باتری های لیتیوم یونی عادی ،متفاوت هستند ، مهمترین تغییر رخ داده در ساختار آنها ، جایگزینی اجزای گرافیت با  ژرمانیم است. مقاومت ژرمانیوم به مراتب کمتر از گرافیت است و امکان افزایش سرعت شارژ  را با تولید گرمای کمتر فراهم می کند.به گزارش سیناپرس، از سوی دیگر این باتری نقطه ضعف رایج در باتری های لیتیوم یونی عادی یعنی  تخریب تدریجی را نداشته و به مرور زمان از قابلیت آن کاسته نخواهد شد.

گفته می شود پژوهشگران امیدوارند در آینده ای نزدیک با تغییر ژرمانیم با سیلیکون ، یک گزینه ارزان تر ، در باتری های نسل دوم قابل شارژ سریع ارائه کنند که انتظار می رود نمونه های اولیه آن در سال جاری معرفی شوند.

مترجم: ندا جوادهراتی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا