راهی برای مهار آلودگی هوا با تغذیه

به گزارش سیناپرس، با افزایش مواد شیمیایی، ریز گرد ها یا عوامل زیست ‌شناختی، ویژگی‌ های طبیعی جو دچار تغییر شده و آلودگی جوی ایجاد می ‌شوند.

این شرایط می ‌توانند بر اثر عوامل طبیعی مانند فعالیت آتش‌ فشان‌ها باشد و یا به‌ طور مصنوعی و بر اثر فعالیت‌ های انسان از قبیل فعالیت‌ های وسایل نقلیه و کارخانه‌ ها ایجاد شوند. آلودگی هوا در مقایسه با هر آلودگی دیگری مانند آلودگی آب، خاک و غیره، جان انسان ‌ها را با شدت بیشتری به خطر انداخته و آن ‌ها را به‌ سوی مرگ می‌ کشاند.
قرارگرفته در معرض آلودگی هوا، می‌ تواند اثرات مخربی روی سیستم تنفسی، قلب و مغز انسان ‌ها داشته باشد. هوای آلوده عامل مرگ ‌و میر زودرس میلیون ‌ها نفر در سرتاسر جهان است. به گزارش سیناپرس،  توصیه می ‌شود در شرایطی که هوا آلوده است ضمن پرهیز از کار در هوای آزاد، تغذیه مناسب و سالم داشته باشید زیرا این عمل می ‌تواند آثار مخرب ذرات آلاینده را کاهش داده و نقش مؤثری در حفظ سلامت بدن داشته باشد.

یکی از راه‌ های مقابله با عوارض آلودگی هوا، خوردن مواد حاوی آنتی ‌اکسیدان‌ هاست. ویتامین ‌های C،E، کاروتنوئید ها، پلی فنول ها، بتاكاروتن، سیلنیوم و روی از آنتی‌ اکسیدان‌ های مهم هستند. مواد غذایی از قبیل گردو، بادام، زیتون، جوانه گندم، میوه های تازه، جگر و سبزی ‌ها دارای برگ سبز به دلیل خواص آنتی ‌اکسیدانی قوی در روزهای آلوده باید بیشتر مصرف شوند. به گفته پزشکان واقعاً مهم نیست چه نوعی از سبزی و میوه را انتخاب کنید زیرا موضوع مهم افزایش مصرف روزانه است. اغلب سبزی ‌ها و محصولات گیاهی تازه، غنی از آنتی‌ اکسیدان هستند و می ‌توانند عوارض آلودگی هوا را کاهش دهند.

به گزارش سیناپرس، روغن سویا، آفتابگردان، جوانه گندم و سایر روغن‌ های گیاهی، غنی‌ ترین منابع ویتامین E هستند. پنیر به دلیل داشتن فسفر، منیزیم، کلسیم و پروتئین با کیفیت، خنثی ‌کننده سموم به ‌ویژه سربی است که بر اثر سوختن بنزین و گازوئیل در هوا منتشرشده و از جذب ریزمغذی ‌هایی ازجمله کلسیم، آهن و روی در بدن پیشگیری می ‌کنند.

علاوه بر این، شیر و فرآورده‌ های لبنی به دفع ادرار و خروج سموم و مواد آلاینده کمک می‌ کند در ضمن لبنیات غنی از پروبیوتیک هستند که با تقویت باکتری‌ های مفید بدن سبب کاهش جذب همه فلزات سنگین موجود در هوای آلوده می ‌شوند.
روغن ‌زیتون حاوی الفا توکو فرول که یک نوع از ویتامین E است و نقش مؤثری در بهبود وضع تنفس دارد؛ بنابراین مصرف روغن ‌زیتون چه در پخت غذا چه در سالاد به کاهش اثرات آلودگی هوا کمک به سزایی می ‌کند.
بهتر است محصولاتی مانند سیب ‌زمینی، هویج، شلغم و چغندر را پیش از مصرف خام یا پخته خرد کرده و به مدت 20 دقیقه در آب سرد بخوابانید تا میزان نیترات‌ هایی که از خاک گرفته ‌اند وارد آب شود، سپس آب را دور بریزید.

به گزارش سیناپرس،  پرتقال، لیمو، گریپ ‌فروت، سیب، هویج، انبه، کدو تنبل، فلفل سبز، اسفناج، انواع کلم، گوجه‌ فرنگی، کیوی و غلات سبوس ‌دار نیز خاصیت جذب سرب را داشته و مانع رسیدن آسیب به سلول ‌های بدن می ‌شود. کلم بروکلی به ‌طور خاص تنفس را راحت‌ تر می‌ کند. تخم کتان خاصیت ضد التهابی و آنتی ‌اکسیدان فیتو استروژن ‌ها داشته و دارای اسیدهای چرب امگا 3 بوده و به ‌طور مؤثری آسم و آلرژی را کاهش می‌ دهد. از این دانه ‌ها می ‌توان در غذاهایی مانند سوپ و سالاد استفاده کرد.

یکی دیگر از بهترین مواد غذایی که مصرف آن در هنگام آلودگی هوا توصیه می ‌شود، سیر و پیاز هستند. این محصولات نقش مهمی در کاهش خطر رادیکال ‌های آزاد بر سیستم حیاتی بدن دارد.

مطالعات جدید پژوهشگران اسپانیایی نشان می‌ دهد که تغذیه با شیر مادر می ‌تواند خطرات ناشی از آلودگی‌ های جوی را در محیط‌ های پر ترافیک شهری در نوزادان کاهش داده و آن ‌ها را از عوارض این مواد سمی مصون نگه دارد. 

پژوهش ‌های انجام‌ شده محققان مکزیکی در مورد تأثیر آلاینده‌ های جوی بر ساکنین شهرهای بزرگ نشان می‌ دهد سالانه میلیون‌ ها نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می ‌دهند.
پزشکان و محققان پایگاه اطلاع‌ رسانی علمی تغذیه و سلامت ایران در تحقیقات جدید خود دریافتند که افرادی که کمبود کلسیم ‌دارند، بیشتر در معرض خطر آلودگی با سرب قرار می ‌گیرند.

ریچارد پسواتر متخصص علوم بیوشیمی در پژوهش ‌های گسترده ‌ای که در زمینهٔ  آنتی ‌اکسیدان ‌ها، فلزات سنگین و سمی انجام داده دریافت، غذایی که در زمان آلودگی خورده می‌ شود، بر توانایی شش‌ ها در برابر دود و سایر مواد آلاینده تأثیر می‌ گذارد و اصلاح رژیم غذایی می ‌تواند تأثیر به سزایی در کاهش خطر ابتلا به سرطان در زمان آلودگی هوا داشته باشد.

به گزارش سیناپرس، یکی از اقداماتی که می ‌توان در برابر آلودگی هوا انجام داد، مهاجرت از شهرهای آلوده است. در صورتی ‌که این امکان وجود نداشته باشد، می ‌توان با استفاده از دستگاه ‌های تصفیه خانگی، پرهیز از تردد در خیابان‌ ها در ساعات یا روزهای اوج آلودگی، شست و شوی بینی با سرم های مخصوص، استفاده از ماسک‌ های فیلتر دار مناسب و مصرف میوه و سبزی ‌ها حاوی آنتی ‌اکسیدان از خطرات و تأثیرات نامطلوب آلودگی هوا جلوگیری کرد.
مواد مغذی حاوی خواص آنتی‌ اكسیدانی به ‌طور مؤثری از بروز التهاب‌ ها پیشگیری كرده و موجب غیرفعال شدن رادیكال ‌های آزاد موجود در هوای آلوده می‌ شوند.

باورهای غلط در مورد آلودگی هوا و تغذیه

شیر تأثیری بر اثرات مخرب آلودگی هوا نخواهد داشت: این باور غلط است. شیر و فرآورده‌ های لبنی کم‌ چرب برای از میان بردن آثار ذرات معلق موجود در هوا و ممانعت از جذب فلزات سنگین موجود در هوای آلوده مفید است اما تأثیری بر بهبود مسمومیت‌ ناشی از آلاینده‌ ها ندارد. به گزارش سیناپرس، باید به یادداشت مصرف شیر و لبنیات پرچرب موجب عود بیماری ‌های ریوی در هوای آلوده می ‌شود چراکه اسیدهای چرب اشباع موجود در آن ‌ها سیستم ایمنی بدن را تضعیف می ‌کند.

چون درز های در و پنجره ‌ها گرفته ‌شده و آپارتمان کاملاً نظافت است، پس درون خانه هیچ آلودگی خطرناکی از هوا وجود ندارد: این باور اشتباه است چراکه بخش بزرگی از آلودگی هوای خانه منشأ داخلی دارد. سرخ‌ کردنی ‌ها، شومینه، شوفاژ و غیره در آلودگی ‌های خانه مؤثر هستند؛ بنابراین دستگاه ‌های تصفیه خانگی برای پاک کردن هوای داخل خانه لازم است.

ماسک‌ ها بی‌ فایده بوده و هیچ اثری در کاهش استنشاق گازهای آلاینده ندارند: این باور غلط است. ماسک ‌های تنفسی از انواع کاغذی ساده تا ماسک‌ های پیشرفته تشکیل ‌شده که به نوع فیلتر های به کار رفته در آن بستگی دارد. کارایی این فیلترهای تنفسی به نوع آلودگی، نوع ماسک و نحوه استفاده از آن بستگی دارد بنابراین استفاده از آن ‌ها بی‌ تأثیر نخواهد بود. نوع کاغذی و ساده این ماسک ‌ها اثر حفاظتی ناچیزی دارند که استفاده از آن‌ ها برای شهرهای آلوده تقریباً بی ‌فایده است.

گزارش: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا