واکسن تنها را برون رفت از بحران کرونا

به گزارش سیناپرس، نشست ترویجی «کدامیک از واکسن های کرونا مورد تایید سازمان بهداشت جهانی هستند؟» با حضور دکتر علیرضا خادم؛ کارشناس سازمان بهداشت جهانی در ژنو سوییس، و به میزبانی دکتر محمد پویا، یزشک و فعال رسانه ای، روز یک شنبه سوم اسفند ماه از سوی صفحه رسمی اینستاگرام انجمن ترویج علم ایران برگزار شد.

این کارشناس سازمان بهداشت جهانی در ابتدای این نشست ترویجی گفت: روال معمول در تولید یک واکسن در شرایط عادی اینگونه است که 10 الی پانزده سال زمان لازم است تا تولید شود؛ بر این اساس واکسن کرونا باید  در سال 2032 یا بعد از آن تولید می شد؛ اما به دلیل ضرورت های موجود، سازمان بهداشت جهانی پروسه ای را مطرح کرد که زمان تولید این واکسن تا حد ممکن کوتاه شود. درواقع هدف این بود که از زمان تولید تا عرضه آن به بازار جهانی کاهش یابد.

دکتر علیرضا خادم گفت: در حوزه واکسن کرونا هم چنین اتفاقی افتاده است و این یعنی اینکه اطلاعات لازم که برای هر واکسن دریافت می شده وجود ندارد یا کم است؛ به همین دلیل سازمان های غذا و دارو در کشورهای مختلف این اطلاعات را باید تهیه کنند و ارائه دهند.

این کارشناس سازمان بهداشت جهانی گفت: اکنون به دلیل محدودیت اطلاعات ارائه شده از سوی سازمان های غذا و دارو در کشور ها و شرایط پاندمی، سازمان بهداشت جهانی تنها یک تاییده بر اساس ضرورت های چیده شده ارائه می دهد تا روند زمانی طولانی گفته شده کاهش پیدا کند. اما باید گفت تمامی واکسن ها در بهداشت جهانی در یک بستر مطمئن و به خوبی بررسی می شوند با توجه به اینکه داده های کمی در این باره وجود دارد بر اساس حساسیت های خاصی تایید می شوند.

به گفته خادم؛ به طور کلی سازمان بهداشت جهانی در روند تایید واکسن سه کار اصلی انجام می دهد؛ ابتدا اطلاعات داده شده را از نظر علمی راستی آزمایی می کند؛ در این مرحله کارشناسان خبره زوایای مختلف آن را می سنجند در مرحله بعد، از واکسن نمونه گیری می شود و برای چند آزمایشگاه مورد تایید سازمان بهداشت جهانی فرستاده می شود و در نهایت، یک بازرسی از تولید کننده برای بررسی نحوه تولید انجام می شود.

وی ادامه داد: در تمامی این روند و از سویی دیگر سازمان بهداشت جهانی اطمینان درصدی هم به سازمان غذا و دارو آن کشور دارد تا مسیر را برای تایید کوتاه تر کند. در این شرایط امکان دارد بازرسی انجام نشود چراکه تا حد زیادی به شرایطی که واکسن تولید شده است، بستگی دارد.

خادم تاکید کرد: در مرحله نهایی تایید واکسن در واقع بعد از تمامی بررسی های انجام شده یک بار دیگر همه اطلاعات از سوی چند دانشمند مورد تایید این سازمان ارزیابی و نظر نهایی داده می شود.

وی با اشاره به واکسیناسیون برخی کشورها فارغ از اینکه خودشان تلاشی در جهت راستی آزمایی کرده باشند؛افزود: گفتنی است، سازمان بهداشت جهانی 194 عضو دارد و شاید تمامی این اعضا توانایی بررسی های لازم همه اطلاعات ارائه شده از یک واکسن را نداشته باشند و از سوی دیگر بسیاری از کشورهای دنیا هم در مورد واکسن ها به سازمان بهداشت جهانی اطمینان دارند؛ به همین دلیل مراحل بررسی را کوتاه و درنهایت شروع به واکسیناسیون می کنند.دراین راستا در فرآیند جدیدی که سازمان بهداشت جهانی دارد، نتیجه بررسی ها منتشر  می شود و کشور هایی که می خواهند به گزارش های دسترسی داشته باشند می توانند طی یک توافق نامه ای  آن ها را دریافت کنند.

وی ادامه داد: اطلاعاتی که به سازمان بهداشت جهانی می رسد چندان مهم نیست که از چه شرکتی  بیرون می آید و همواره روند استانداری وجود دارد و کارشناسان این سازمان هم بر اساس این روند استاندارد اطلاعات دریافتی را ارزیابی می کنند. به گزارش سیناپرس، گفتنی است سازمان بهداشت جهانی توجه زیادی بر سازمان ناظر در کشورها دارد نه شرکت ها. این روند بررسی دارای دو فصل است؛ اینکه از پیش سازمان مورد تایید اطلاعات را بررسی کرده است که می تواند این روند را تسریع کند اما در برخی موارد هم الزامی وجود ندارد که این روند تایید شدن از سوی کشورها انجام شود؛ چراکه می تواند روند عادی خود را برای دریافت تایید از سوی سازمان بهداشت جهانی طی کند.

خادم درباره صادرات و بازار جهانی واکسن کرونا تاکید کرد: از آنجایی که تاییدیه سازمان بهداشت جهانی باعث می شود برای هر واکسن بازار جهانی ایجاد شود و چون واکسن یک محصول ارزان در مقایسه با دیگر داروها است، مولفه مهم تولید زیاد آن است. بنابراین این تاییدیه ها کمک می کند تا شرکت های داروسازی بتوانند واکسن خود را وارد بازار جهانی کنند.به گزارش سیناپرس،از سوی دیگر به سازمان هایی مانند یونیسف کمک می کند تا واکسن مورد نیاز خود را بخرند. امروزه بسیاری از کشورهای دنیا این را هدف قرار داده اند که اگر  واکسنی به تاییده سازمان بهداشت جهانی نرسد آن را تهیه نمی کند و این امر ناشی از اعتماد کشورها به این سازمان است.

به گفته خادم؛ با توجه به اینکه در شرایط دشواری به سر می بریم و یکباره جامعه جهانی بشری با بیماری عجیبی مواجه شده است، اگر امروزه علم الان را نداشتیم بشر مجبور بود،افرادی بیشتری را از دست بدهد.بنابراین تنها راه برون رفت از این بحران واکسن است و واکسن است که می تواند ما را به شرایط قبل باز گرداند.

گزارش:فریده سلیمانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا