خواب خوب انسان را به شادابی می‌رساند

برنامه «روزنه» با موضوع اپیدمی کم خوابی، در ارتباط تلفنی با دکتر عیسی مراد (عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی و عضو شورای سلامت معنوی فرهنگستان علوم) از شبکه رادیویی گفت‌وگو روی آنتن رفت.

عیسی مراد در گفتگوی تلفنی با برنامه «روزنه» گفت: خواب یا بی‌خوابی می‌توانند اطلاعات و پایش دقیقی از میزان رفتارهای هنجار و ناهنجار انسان را به ما نشان دهند.

وی افزود: تمام تشویش‌ها و نگرانی‌های انسان در خواب نمایان می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: متاسفانه چرخه‌ی نامطلوب خواب، زندگی بسیاری از نوجوانان و جوانان امروزی را با اختلال مواجه کرده است.

وی با اشاره به ویژگی‌های خوابِ خوب، عنوان کرد: انسان باید بتواند در مدت زمانی کوتاه به خواب برود و پس از بیدار شدن احساس راحتی را تجربه کند.

عیسی مراد تاکید داشت: ما نباید پس از برخاستن از خواب احساس کسل بودن و خستگی داشته باشیم.

وی با اشاره به این که خوابِ خوب خوابی بدون کابوس است، اظهار داشت: خوابِ خوب انسان را به شادابی می‌رساند.

عضو شورای سلامت معنوی فرهنگستان علوم با اشاره به این که برخی از اختلالات خواب در مسائل ژنتیکی ریشه دارند، عنوان کرد: موضوعات فرهنگیِ هر جامعه می‌تواند در میزان رشد اختلالات خواب موثر باشند.

وی با اشاره به این که برخی از بی‌خوابی‌ها در نتیجه‌ی بیماری‌های جسمانی شکل می‌گیرند، اظهار داشت: اکثر مشکلات مرتبط با خواب به اختلالات روانشناختی مربوط می‌شوند.

عیسی مراد تاکید داشت: متاسفانه بسیاری از جوانان امروزی با مشکل روز خوابی درگیر هستند.

وی با اشاره به ساعت و چرخه‌ی خواب در سنین مختلف متفاوت است، افزود: چرخه‌ی نامطلوب خواب می‌تواند انسان را با مشکلات متعددی درگیر کند.

این استاد دانشگاه افزود: اختلالات خواب می‌توانند عوارضی مانند «اختلال حافظه» و «نوسان هیجان» و «ارتباطات معیوب» و «پرخاشگری و عصبانیت» و «عدم تمرکز» را به همراه داشته باشند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا