نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

خواب خوب انسان را به شادابی می‌رساند

برنامه «روزنه» با موضوع اپیدمی کم خوابی، در ارتباط تلفنی با دکتر عیسی مراد (عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی و عضو شورای سلامت معنوی فرهنگستان علوم) از شبکه رادیویی گفت‌وگو روی آنتن رفت.

عیسی مراد در گفتگوی تلفنی با برنامه «روزنه» گفت: خواب یا بی‌خوابی می‌توانند اطلاعات و پایش دقیقی از میزان رفتارهای هنجار و ناهنجار انسان را به ما نشان دهند.

وی افزود: تمام تشویش‌ها و نگرانی‌های انسان در خواب نمایان می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: متاسفانه چرخه‌ی نامطلوب خواب، زندگی بسیاری از نوجوانان و جوانان امروزی را با اختلال مواجه کرده است.

وی با اشاره به ویژگی‌های خوابِ خوب، عنوان کرد: انسان باید بتواند در مدت زمانی کوتاه به خواب برود و پس از بیدار شدن احساس راحتی را تجربه کند.

عیسی مراد تاکید داشت: ما نباید پس از برخاستن از خواب احساس کسل بودن و خستگی داشته باشیم.

وی با اشاره به این که خوابِ خوب خوابی بدون کابوس است، اظهار داشت: خوابِ خوب انسان را به شادابی می‌رساند.

عضو شورای سلامت معنوی فرهنگستان علوم با اشاره به این که برخی از اختلالات خواب در مسائل ژنتیکی ریشه دارند، عنوان کرد: موضوعات فرهنگیِ هر جامعه می‌تواند در میزان رشد اختلالات خواب موثر باشند.

وی با اشاره به این که برخی از بی‌خوابی‌ها در نتیجه‌ی بیماری‌های جسمانی شکل می‌گیرند، اظهار داشت: اکثر مشکلات مرتبط با خواب به اختلالات روانشناختی مربوط می‌شوند.

عیسی مراد تاکید داشت: متاسفانه بسیاری از جوانان امروزی با مشکل روز خوابی درگیر هستند.

وی با اشاره به ساعت و چرخه‌ی خواب در سنین مختلف متفاوت است، افزود: چرخه‌ی نامطلوب خواب می‌تواند انسان را با مشکلات متعددی درگیر کند.

این استاد دانشگاه افزود: اختلالات خواب می‌توانند عوارضی مانند «اختلال حافظه» و «نوسان هیجان» و «ارتباطات معیوب» و «پرخاشگری و عصبانیت» و «عدم تمرکز» را به همراه داشته باشند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل