گسترش رادیو اکتیو در جنگل های اکراین

در پی وقوع آتش سوزی شدید در جنگل های آلوده به مواد رادیو اکتیو در نزدیکی نیروگاه اتمی چرنوبیل واقع در اوکراین ،متخصصان این کشور  اعلام کردند : " موج آتش سوزی در منطقه ممنوعه نیروگاه هسته ای چرنوبیل برای نهمین روز ، خطر گسترش تشعشعات رادیواکتیو را به شدت افزایش داده است . "

تاتیانا تیموکو (Tatiana Timochko) مدیر اتحادیه محیط زیست اکراین در این رابطه می گوید : " آتش سوزی فوق در منطقه ممنوعه بوده ، به ویژه با توجه به شرایط آب و هوایی فعلی ، این بسیار خطرناک است . گرما و درجه حرارت بالای هوا باعث تحریک شدن بیشتر شلعه های آتش می شود . آتش می سوزد و لایه های بالایی خاک تشعشعات رادیواکتیو را انباشته می کنند . "

مدیر اتحادیه محیط زیست با تاکید بر این مساله که آتش چرنوبیل ممکن است به سلامت محیط زیست و انسان هر دو آسیب برساند و باعث صدمه دیدن مناطق مجاور شود ، گفت : " پیش از این خاکستر آتش سوزی فوق توسط وزش باد به مسافت های طولانی منتقل می شد و این مساله باعث افزایش خطر گسترش تشعشعات رادیواکتیو به مناطق بیشتری می شده است . این تشعشعات ممکن است روی گیاهان ، خاک ها و آب های این مناطق قرار بگیرد . به طور طبیعی غلظت رادیونوکلئید (radionuclide) در مناطق دور از مرکز ممکن است از سطح طبیعی زمینه تجاوز نکند . اما مناطق مجاور و نزدیک واقعا در خطر هستند . مردم ممکن است که محصولات آلوده به تشعشعات را بخورند که این مساله خیلی خطرناک است . "

قابل ذکر است که آتش سوزی منطقه ممنوعه چرنوبیل در تاریخ 29 ژوئن سال جاری به واسطه آتش گرفتن علف ها و نی های  خشک آغاز شد و بیش از 130 هکتار را در بر گرفت . این آتش سوزی هنوز دربیش از 5 هکتار از این مناطق وجود دارد .

به گفته کارشناسان ، دلایل مختلفی از جمله آب و هوای خشک و گرم در اطراف منطقه ممنوعه چرنوبیل و درجه حرارت بالای سی درجه سانتیگراد باعث می شود تا آتش سوزی فوق  همچنان ادامه داشته باشد . قابل ذکر است که  سازمان هواشناسی اکراین پیش بینی کرده که شرایط آب و هوایی فوق  در این منطقه تا روز شنبه باقی خواهد ماند .

اداره مقررات هسته ای اکراین اعلام کرده است که سطح تشعشعات مناطق آتش سوزی در تاریخ اول جولای (دهم تیرماه) به طور قابل توجهی از سطح پس زمینه تجاوز کرده بود .

 منبع 
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا