طراحی ریز تراشه تشخیص دهنده سرطان

بدون شک یکی از اصلی ترین بیماری های عامل مرگ و میر در سراسر دنیا ، بیماری کشنده سرطان محسوب می شود که علی رغم تلاش ها و پژوهش های بسیار در سراسر دنیا ، هنوز روشی قطعی برای درمان و پیشگیری از این بیماری ارائه نشده است . بر اساس اظهارات پزشکان ، اصلی ترین موضوع در درمان سرطان ، تشخیص به موقع و اولیه این بیماری است که به پزشک این اجازه را می دهد تا به درمان آن بپردازد و در این صورت شانس درمان بیماری بسیار بالا است در حالی که به هر میزان که سلول های سرطانی در بدن رشد کنند ، از شانس بیمار برای درمان قطعی و زنده ماندن کاسته می شود .

این موضوع سبب شده است تا دانشمندان دانشگاه پورتوریکو University of Puerto Rico طرحی برای تشخیص اولیه و زود هنگام سرطان ارائه دهند که در صورت عملی شدن ، می تواند از میزان تلفات بر اثر این بیماری به میزان زیادی کاسته و انواع سرطان را در مراحل اولیه شناسائی کند . این تکنولوزی به صورت یک ریز تراشه یا میکروچیپی است که در داخل دستبند های ویژه ای تعبیه شده و فرد آن را به دست می بندد . این ریز تراشه قادر به بررسی شرایط کاربر خود بوده و به محض تشکیل سلول های سرطانی در بدن فرد ، اخطار داده و آن را اعلام می کند . به این ترتیب پزشکان قادر به تشخیص سرطان در هر یک از بافت های بدن شده و پیش از رشد و گسترش آن و در همان مراحل اولیه بیماری ، قادر به درمان و از بین بردن این سلول ها هستند .

طرح فوق از نظر فنی مورد تائید مراجع پزشکی و علمی قرار گرفته و به همین دلیل دولت پورتوریکو مبلغ 150 هزار دلار آمریکا برای اجرائی کردن این طرح در اختیار پژوهشگران قرار داده است .

گفتنی است این بودجه از سوی اتحادیه علوم ، تکنولوژی و تحقیقات Technology & Research Trust تهیه شده و به دانشگاه پورتوریکو تخصیص داده شد .