نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

لنزهای تماسی، پزشک همراه شما

به گزارش سیناپرس به نقل از دیلی میل، حسگرهای تعبیه شده در این لنز تماسی میزان نور، دما و حتی میزان قند خون را در اشک فرد اندازه گیری می کند. سنجش قند خون از طریق حسگرهای این لنز، به کنترل دیابت در افراد مبتلا کمک می کند. البته این لنز همچنین می تواند در کنترل عوارض سکته و بیماری قلبی که با اختلالات تنظیم قند خون مرتبط اند، مؤثر باشد.
این لنز به گونه ای طراحی شده که به بینایی فرد آسیبی وارد نمی کند و توانایی پلک زدن او را دچار اشکال نمی کند و می تواند در آینده برای تسهیل آزمایش عملکرد شبکیه مورد استفاده قرار گیرد. این لنزها حتی قادرند اطلاعات به دست آمده را به طور بی سیم برای تجزیه و تحلیل به کامپیوتر انتقال دهند.
محققان بر این باورند دستگاه هایی که مجهز به حسگر هستند، به خوبی به عنوان یک روش غیرتهاجمی برای کنترل سلامت افراد مورد استفاده قرار می گیرند. به گزارش سیناپرس، این لنز تماسی لایه مجهز به حسگر بسیار نازکی دارد که نسبت به لنزهای تماسی هوشمند موجود کاملا متفاوت است. این لنز ها دارای حسگرهایی سخت و تراشه هایی دایره ای شکل هستند که بین دو لایه لنز تماسی فشرده شده به طوری که از طریق کانال های سنجش میکروسیال با مایعات اشکی در تماس هستند.
به گزارش سیناپرس، در طراحی جدید این لنزها، شبکه حسگر مارپیچ به طور مستقیم با اشک در تماس قرار می گیرند. مونتاژ چنین لنزی آسان تر بوده و حساسیت تشخیص بالاتری دارند، سازگاری زیستی و مقاومت مکانیکی بالایی دارند.

بیماری دیابت، بیماری مزمنی است که بیش از هر چیز با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی مرتبط است بنابراین، کنترل مداوم قند خون برای جلوگیری از بروز مشکلات و سکته های قلبی از اهمیت بالایی برخوردار است. معمولا برای سنجش میزان قند خون از دستگاه های تست قند خون استفاده می کنند که با سوراخ کردن لحظه ای نوک انگشت و گرفتن یک قطره خون از فرد و بررسی آن، میزان قند خون را می سنجند که نوعی روش تهاجمی به شمار می رود.

اما با استفاده از این لنزهای تماسی، علاوه بر این که فرد می تواند نقص دید خود را جبران کند و به عنوان یک لنز طبی از آن بهره ببرد، می تواند به عنوان یک دستگاه سنجش قند خون همراه نیز از آن استفاده کند.

مترجم:ندا اظهری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل