ترمیم بافت در درمان بیماری التهابی روده

به گزارش سیناپرس به نقل از sify، محققان دانشگاه «کاتولیک لون» و دانشگاه «ملی سئول» روش جدیدی را به عنوان درمانی مؤثر برای درمان بیماری التهابی روده از قبیل کولیت زخمی و بیماری کرون ابداع کرده اند که تاکنون روی نمونه های موش آزمایشگاهی و انسانی انجام شده است.

این روش در صورتی که به درستی انجام شود، سیستم ایمنی از بدن در برابر عوامل مضر مانند باکتری هایی که وارد بدن می شوند، محافظت می کند. اما در شرایطی مانند بیماری التهابی روده، سیستم ایمنی به بافت های پوشش دهنده روده حمله می کند و زخم هایی را ایجاد می کند که باعث درد و ناراحتی در فرد می شود.
به طور تقریبی 9/3 میلیون زن و 3 میلیون مرد در دنیا با بیماری التهابی روده زندگی می کنند که این تعداد در حال افزایش است. از آنجایی که منبع این بیماری هنوز مشخص نیست، درمان ها اغلب روی کاهش واکنش سیستم ایمنی به منظور محدود کردن التهاب و کاهش علائم ناشی از آن متمرکز شده اند.
اما همین درمان مانع از نقش مؤثر سیستم ایمنی بدن در ترمیم روده آسیب دیده می شود. به عنوان مثال، سلول های سفید خونی موسوم به ماکروفاژ نقش مهمی در ترمیم التهاب و بافت ایفا می کنند. این سلول ها، اجسام خارجی را مصرف کرده و بقایای سلول های آسیب دیده را پاک و موادی را آزاد می کنند که مراحل دیگر را در روند التهاب یا ترمیم ادامه می دهند.

حرکت ماکروفاژها به سمت بافت آسیب دیده در بیماری التهابی روده برای تحریک بهبود آن مؤثر است. محققان در بررسی ماکروفاژها در روده شماری از مبتلایان به بیماری التهابی روده، دریافتند که گروهی از سلول ها می توانند به پروستاگالاندین E2 واکنش نشان دهند. پروستاگالاندین ها مولکول های پیام رسان در سیستم ایمنی بدن هستند که با بازسازی بافت مرتبط اند.

به گزارش سیناپرس، در بیماران مبتلا به نوع مزمن این بیماری التهابی روده، این سلول های مفید کم تر هستند و در صورتی که بهبود پیدا کنند، حجم ماکروفاژها افزایش می یابد که جزئی از فرآیند جبرانی و ترمیم کننده به شمار می رود.

اگر گیرنده های پروستاگالاندین E2 در ماکروفاژها از بین بروند، دیگر قادر نخواهند بود به پروستاگالاندین ها واکنش نشان دهند و به همین دلیل، مقدار بازسازی بافت کاهش می یابد. اما با واداشتن ماکروفاژها برای بلعیدن لیپوزوم که حاوی ماده ای برای آزادسازی ماده تحریک کننده ترمیم است، می توان آن را بازیابی کرد.

مترجم:ندا اظهری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا