شبکه سازی راه فروش آنلاین هنر

به گزارش سیناپرس، نشست دوم «بازار آنلاین هنر» از سلسله نشست های نخستین نمایشگاه «فناوری و صنایع فرهنگی» با حضور سارا مدقالچی، بنیانگذار یونیتی؛ محمدرضا مهمانچی، مدیرمسوول پلتفرم زمینه؛ فرانک احمدزاده، مدیر عامل حراج دنا گالری و رضا قانع میرحسینی، موسس آرت هلدینگ تشکیل شد.

مدقالچی در ابتدای این نشست گفت: آرت یونیتی مانند هر مولفه دیگری  برای تبدیل شدن به یک کسب و کار نیاز به ارتباط با فضای عمومی هنر داشت و در این میان تجربه های شخصی خود ما هم در این زمینه بسیار مهم بود. در تهیه الزامات اولیه باید اقداماتی را انجام می‌دادیم که تاکنون حتی آن را تجربه نکرده بودیم.

مدیر مسوول آرت یونیتی تاکید کرد: ایجاد گالری های اینترنتی یکی از نو ترین و جدیدترین روش های فروش اثر هنری است که تا پیش از این بسیاری از مردم اصلا نمی دانستند که می توانند ابزارها و کالاهای هنری را از این طریق خریداری کنند و ما این را از پرسش‌ها و پاسخ‌هایی دریافت کردیم که چند ماه پیش از تاسیس این مجموعه از عموم مردم فهمیده بودیم.

وی افزود: اکنون نزدیک به ۵۰۰ اثر در این استارتاپ وجود دارد و و تقریباً محصول ۶۰۰ هنرمند در این گالری آنلاین به فروش می رسد. یکی از اهداف ما برای راه اندازی این مجموعه همکاری کردن با هنرمندان جوانی است که دارای تحصیلات هنری آکادمیک هستند. از آنجایی که در شرایط کنونی و با توجه به همه گیری پاندمی کرونا بسیاری از هنرمندان عرصه ای برای بروز و ظهور هنر خود نمی دیدند، اما ما تصمیم گرفتیم چنین بستری را برای رواج آثار هنری فراهم کنیم.

به گفته بنیانگذار یونیتی، خوشبختانه نتایجی که حاصل شد تقریبا دور از انتظار بود و بیشتر آثار ارائه شده در آرت یونیتی به خوبی عرضه و به دست خریداران رسانده شد.

نه سیخ می سوزد و نه کباب

در ادامه این نشست احمدزاده با اشاره به اهمیت داشتن روند اصولی مکتوب در بحث فروش آنلاین گفت: باتوجه به رخداد مشکلات اخیر در حوزه خرید و فروش کالا تصمیم گرفتیم کسب و کار خود را آنلاین کنیم. البته برنامه‌ریزی حراجی آنلاین به دوره‌های پیش از کرونا بر می‌گردد و ما در تلاش بودیم که پیش از اینها این حراج را برگزار کنیم.

وی افزود: یک اساسنامه برای شروع کار تدوین کردیم؛ در حقیقت باید می‌دانستیم که تحت چه شرایطی می توان به فروش آنلاین محصولات هنری پرداخت؛ در واقع پیش از انجام هر کاری باید می‌دانستیم که چه چیزی از بازار آنلاین می خواهیم. با توجه به بحران های اقتصادی کشور، ما تلاش کردیم علاوه بر حفظ کیفیت محصول آنها را به نوعی به فروش برسانیم که ضرر نکنیم و هم مردم بتوانند آن را تهیه کنند؛ در واقع مثال این باشد که نه سیخ بسوزد نه کباب.

مدیر مسوول حراج دنا گالری ادامه داد: ابتدا در بحث خرید با یکسری بحران های مواجه شدیم که به شدت برایمان مشکلات عدیده ای ایجاد کرد، اما خوشبختانه توانستیم پنج دوره حراج را برگزار کنیم. گفتنی است، با حذف یک سری واسطه گری ها در  فروش های آنلاین می توان اتفاقات خوبی را در این عرصه رقم زد.

بازار هنر صاحبی ندارد

مهمانچی هم در ادامه این بحث گفت: ایده اولیه برای معرفی هنرمندان جوان بوده است و ما تصمیم گرفتیم با این هدف یک کسب و کاری راه بیندازیم. با توجه به اینکه نزدیک به ۸۰ هزار دانشجو در این حوزه تحصیل می‌کند و افراد جوان زیادی وجود دارند که تحصیل کرده این رشته هستند، از طرفی عدم توازن در عرضه و تقاضا هم باعث شد تا در کنار دیگر  استارتاپ های هنری پلتفرم زمینه هم در این عرصه شکل بگیرند.

وی افزود: ورود به بازاری که قیم ندارد یا به عبارت بهتر صاحبی بالا سر آن نیست و امکان دارد که هر نوع اتفاقی در آن بیفتد سخت است. در واقع بازار هنر آنلاین اصلاً سازمان یافته نیست و نیاز به حمایت های زیادی دارد. در گام اول باید اعتمادسازی صورت بگیرد ما با محتواسازی توانستیم در پلتفرم خود این کار را انجام دهیم. به همین دلیل تمرکزمان را بر شبکه های اجتماعی و مجله ای که خودمان منتشر می‌ کردیم، گذاشتیم. در این بستر ها محتوایی را منتشر کردیم که چگوگی فعالیت یک بازار هنری را شرح می داد.

مهمان چی گفت: ما تلاش کردیم سر و سامانی به این بازار دهیم و ابتدا هم این را بیان کردیم که نمی‌خواهیم با فضاهای فیزیکی رقابت کنیم. گالری ها می توانند از طریق پلتفرم های مانند زمینه کار خود را به راحتی توسعه دهند؛ در واقع پلتفرم هم زمینه‌ برای توسعه گالری ها طراحی شده است.
میر حسینی در ادامه با اشاره به بحث شبکه سازی در بازار آنلاین هنر گفت: از دو سال و نیم پیش آغاز به کار کردیم و آرت هلدینگ شکل گرفت. ما تلاش کردیم این امکان به وجود بیاید تا بتوانیم آثار خود را در هر زمانی ارائه کنیم نه تنها آثار خود بلکه تمام اثرهای هنری از هر هنرمندی که می‌خواهد اثرش ارائه شود. اتفاق جالبی که افتاده است این است که در نهایت توانستیم شبکه سازی کنیم.

چرا که تاکنون در هنر، شبکه‌سازی انجام نشده بود و ما توانستیم در بستر این شبکه‌ها که از خود هنرمندان تشکیل شده است، هنر را به نوع دیگری معرفی کنیم.

به گفته مدیر مسوول آرت هلدینگ،  این شبکه سازی ها عامل های فروش این شرکت در شهرستان‌های دیگر هم هستند.
وی گفت: به نوعی ما توانستیم به روش جدید برای خود نمایندگی در هر جایی که می خواهیم ایجاد کنیم.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا