نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کوله پشتی های مهارکننده انرژی

به گزارش سیناپرس، استفاده از کوله پشتی با توجه به بندهایی که روی شانه ها انداخته می شود، بسیار راحت است و همین عامل باعث شده استفاده از آن به ویژه در سال های اخیر طرفداران بیشتری پیدا کند. اما به رغم کاربردی بودن کوله پشتی، گاهی ممکن است فشار زیادی را روی شانه ها اعمال کند.

در ساخت این کوله پشتی جدید، از تجهیزات هوشمند به همراه دو ماده الاستیک استفاده شده که با کاهش حرکت عمودی وسایل داخل آن، وزن کوله پشتی را کم تر می کنند. قطعه جدیدی که در این کوله پشتی به کار رفته، یک ژنراتور برقی است که نیرو را از حرکت بدن کاربر تولید می کند تا به واسطه آن دستگاه های همراه موردنیاز را شارژ کند.

طراحان این کوله پشتی معتقدند که این کوله برای استفاده ورزشکاران، محققان و نجاتگرانی که در مناطق دورافتاده و بدون برق کار می کنند، بسیار مناسب و کاربردی است. پیش از این هم کوله پشتی های مهارکننده انرژی وجود داشتند اما هیچ کدام از آنها قادر به کاهش وزن کلی کوله نبوده اند.

در جدیدترین نوع کوله ای که محققان در حال ساخت آن هستند از مواد الاستیک برای ایجاد تعلیق بخش حمل وسیله داخل کوله استفاده شده که بالا و پایین شدن این وسایل را در جهت عمودی تا 7/28 درصد کاهش می دهد و به این ترتیب وزن کوله به طور قابل توجهی کم می شود.

در نتیجه، وزن کوله برای مدت طولانی تری ثابت باقی می ماند و وزن آن از روی گردن، شانه ها و کمر کاربر برداشته می شود. تبدیل انرژی به دست آمده از حرکت به برق 14 درصد کارآمدتر است.

به گزارش سیناپرس، محققان اعلام کرده اند نیروی برقی که به این واسطه تولید می شود، برای روشن کردن نورهای LED، ساعت برقی و لوله های فلورسانت کفایت می کند. تا پیش از این، از ژنراتورهای تریبو الکتریک برای تولید انرژی در کوله پشتی ها استفاده می شد اما این کوله ها معمولا انرژی خروجی کمی داشتند و مزایایی چون سبک تر کردن وزن کوله یا جذب ضربه را نداشتند.

دانشمندان عنوان کرده اند که با ساخت کوله های کاربردی تر، می توان با انرژی برق تولید شده از آنها حتی گوشی موبایل و حسگرهایی چون GPS و حسگرهای مراقبت سلامت را نیز شارژ کرد.

مترجم:پروانه غفاری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل