بهترین سن بارداری چند سالگی است؟

به گزارش سیناپرس، زنان بر اساس ساختار ویژه بدنی خود در دوره سنی خاصی قادر به باروری هستند و این دوران به‌ طور مشخص از آغاز بلوغ و شروع عادت ماهیانه شروع‌ شده و تا یائسگی ادامه دارد. دلیل این موضوع نیز تخمک‌ گذاری ماهانه در طول این سال ‌ها است.

در طول این مدت اگرچه امکان بارداری وجود دارد اما در این دوران نیز برخی سال ‌ها مناسب‌ تر و برخی سال ‌ها نامناسب و همراه با خطرات جانبی برای مادر و نوزاد هستند.
در حقیقت باید این موضوع را پذیرفت که قدرت باروری در زنان از سن ۳۰‌سالگی به بعد رو به تحلیل رفته و پس از سن ۳۵ سالگی ضریب خطر وجود دشواری ‌ها و مشکلات بارداری افزایش پیدا می ‌کند.

از سوی دیگر بارداری در سنین کمتر از ۲۴ سال نیز می‌تواند به دلیل عدم آمادگی عاطفی برای قبول مسئولیت، مناسب نبوده و از سوی متخصصین توصیه نشده و بارداری در سنین زیر ۱۸ سال نیز ازنظر پزشکی می‌ تواند خطرات و مشکلاتی برای مادر و فرزند در پی داشته باشد.
نتایج تحقیقات اخیر پژوهشگران پرتغالی نشان می‌دهد زنانی که در اوایل دهه سی‌ سالگی عمرشان، برای نخستین بار بچه ‌دار می‌شوند، از عمر طولانی‌ تری برخوردار خواهند بود.

به گزارش سیناپرس، تحقیقات گذشته نشان می ‌داد که در فاصله سی تا چهل ‌سالگی شانس حاملگی و داشتن فرزند به‌ ویژه برای زنانی که بچه‌ دار نشده‌اند، بسیار کم خواهد بود اما مطالعات و پژوهش‌های جدید پژوهشگران دانشگاه کویمبرا (Coimbra) پرتغال نشان می ‌دهد که حاملگی در نیمه نخست دهه سی‌ سالگی باعث افزایش عمر مادر می‌شود. به باور متخصصان، از عوامل متعددی که امید به زندگی زنان را تعیین می ‌کند، بارداری است.
نتایج مطالعات انجام‌شده توسط لرد وینستون (Lord Winston) متخصص باروری نیز نشان می‌دهد، زنانی که در سن ۳۳ سالگی بچه ‌دار می‌شوند، نشانگرهای DNA طول عمرشان سه برابر بیشتر از دیگر زنانی است که در جوانی و پیش از سی‌ سالگی باردار شده ‌اند.به گزارش سیناپرس، این پژوهشگر معتقد است زنانی که دیرتر بچه‌ دار می‌شوند، به‌ خوبی تجربه زندگی کسب کرده و تحصیل ‌کرده‌ اند و توانستند سبک سالم و درست زندگی کردن را بیاموزند. این زنان می ‌توانند به خود کمک کنند تا زندگی سالم ‌تر و طولانی ‌تری داشته باشند.

چرا بارداری خیلی دیر و خیلی زود، مناسب نیست؟

بارداری در سنین کمتر از ۱۸ و بیشتر از ۳۵ سالگی می‌ تواند عوارض و مخاطراتی برای مادر و فرزند در برداشته باشد. این مشکلات براثر ایجاد اختلال و نامنظم شدن فرایند تخمک ‌گذاری در بدن و کاهش کیفیت قدرت بارداری به وجود می ‌آیند اما باید در نظر داشت که این مسئله تنها وابسته به سن نبوده و عوامل دیگری مانند اضطراب و استرس، نوع زندگی و رژیم غذائی نامناسب نیز بر قدرت باروری تأثیر زیادی دارد.

به گزارش سیناپرس، سبک زندگی مدرن و ورود زنان به عرصه‌های مختلف اجتماعی سبب شده است بسیاری از زنان برای حفظ موقعیت ‌های تحصیلی و شغلی خود به دنبال بارداری در سنین بالاتر از حد عادی و در دهه چهارم زندگی خود باشند که این موضوع می‌تواند عواقبی همچون افزایش خطر بروز سندروم داون، مسمومیت حاملگی، دیابت بارداری، فشارخون، بارداری خارج از رحم و تولد زودرس نوزاد یا سقط‌ جنین را در پی داشته باشد. بارداری در سنین زیر ۱۸ سال نیز می ‌تواند خطراتی جدی برای سلامت مادر داشته و معمولاً مادران خردسال به دلیل کم‌ تجربه بودن و عدم داشتن شرایط روانی لازم برای انجام وظایف مادری، قادر به تربیت و نگهداری مناسب از نوزادشان نیستند. در سنین کمتر از ۱۸ و حتی ۲۰ سال، زنان ممکن است ازنظر جسمی برای باروری آماده باشند اما هنوز ازنظر روانی این آمادگی را کسب نکرده‌اند.

زنان چه زمانی برای بارداری آمادگی دارند؟

مهم‌ترین نشانه وجود آمادگی برای بارداری، داشتن عادت ماهیانه منظم در مادر است. وجود علائمی خاص در دوران پیش از شروع قاعدگی ازجمله تورم سینه‌ ها، تغییرات رفتاری و نفخ، از مهم‌ ترین علائم تخمک ‌گذاری سالم و عادی محسوب می‌ شود.

به باور کارشناسان برای تعیین سن مناسب بارداری، باید شرایط فرد را بررسی کرده و با توجه به مجموعه‌ ای از علائم فیزیولوژیکی و روانی، اقدام به بچه‌ دار شدن کرد.
نخستین قدم برای داشتن یک بارداری مناسب و موفق، داشتن زمان ‌بندی و برنامه‌ ریزی برای آن است. پژوهش‌ های انجام‌ شده در این زمینه نشان می ‌دهد که ترکیب دوگانه روش ‌های درمانی مبتنی بر میو اینوزیتول myo-inositol که در دوزهای درمانی به‌ منظور منظم کردن قاعدگی استفاده می ‌شود، سبب افزایش کیفیت تخمک‌ گذاری و بالا رفتن شانس بارداری موفقیت‌ آمیز خواهد شد. به گزارش سیناپرس، از سوی دیگر استفاده از ترکیب داروی فولیک اسید و میو اینوزیتول موجب افزایش کیفیت و تکرار تخمک ‌گذاری در زنان می ‌شود. البته این موارد در مورد افراد عادی است که در سن مناسب قرار دارند و باید در نظر داشت که رابطه معکوسی بین افزایش سن و کاهش قدرت بارداری در زنان وجود دارد.

بارداری در سنین بعد از ۴۵ سالگی بدون استفاده از روش‌های مداخله گرانه پزشکی، تقریباً غیرممکن بوده و شانس بارداری در فاصله ۴۰ تا ۴۵ سالگی نیز بین ۳۵ تا ۳۰ درصد خواهد بود. به خاطر داشته باشید که برای داشتن دوران بارداری سالم و پرورش جنین در سلامت کامل، در هر سنی که هستید، حتماً پیش از بارداری و در حین آن به ‌طور منظم به پزشک متخصص مراجعه کرده و تحت نظر باشید.

باورهای غلط و خرافی در زمینه بارداری

بارداری پشت سر هم خوب است: درگذشته بسیاری از افراد اعتقاد داشتند بارداری دوم باید در فاصله کمی از بارداری اول باشد. این موضوع ازنظر پزشکی مناسب نبوده و به باور متخصصان، بدن مادر به دست‌ کم دو تا دو سال نیم برای بازسازی و ترمیم ضایعات و فشار ناشی از بارداری و زایمان نیاز داشته و ازنظر روان‌ شناسی نیز فاصله دو تا سه سال برای دو فرزند بسیار ایده آل است.

بارداری پس از ۳۰ سالگی خطرناک است: این باور سنتی نیز ازنظر پزشکی غلط بوده و زنان تا پیش از ۳۵ سالگی در سن ایده آل برای بارداری قرار دارند. به خاطر داشته باشید که برای تعیین سن مناسب بارداری شما، هیچ‌ کس مناسب‌تر از پزشک نخواهد بود.

دختران بالغ قادر به بارداری هستند: در بسیاری از روستاها و مناطق دورافتاده این باور وجود دارد که دختران به‌ محض داشتن علائم بلوغ، می‌ توانند باردار شده و فرزند به دنیا بیاورند. این باور بسیار غلط و خطرناک بوده و می‌تواند عواقبی بسیار ناگوار برای فرزند و مادر در پی داشته باشد.
برای باردارشدن نیازی به مشاوره با پزشک نیست: این باور نیز بسیار اشتباه بوده و اگر می ‌خواهید فرزندی سالم و تندرست داشته باشید، لازم است پدر و مادر هر دو پیش از اقدام به بچه ‌دار شدن، با پزشک مشورت کرده و در صورت لزوم آزمایش‌ های موردنظر را پشت سر بگذارند.

گزارش: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا