نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کاهش خسارت آفت مگس زیتون با محلول پاشی کائولن فرآوری شده

علی اکبر کیهانیان مجری طرح تحقیقاتی ' بررسی تاثیر پودر میکرونیزه معدنی کائولن در کاهش خسارت مگس میوه زیتون ' دراین باره گفت: مگس میوه زیتون یکی از آفات کلیدی زیتون در ایران و سایر کشورهای زیتون خیز است. 

کائولن یا پودر سفید ماده ای معدنی است که درصنایع مختلف مانند چینی سازی و بخش های مختلف همچون کشاورزی کاربرد دارد.

وی افزود: این آفت پس از حمله به میوه های زیتون باعث کاهش کمیت و کیفیت زیتون کنسروی و همچنین روغن در میوه های زیتون می شود که براین اساس نحوه مقابله بااین آفت دردستور کار موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور قرار گرفت و طرح بررسی تاثیر پودر میکرونیزه معدنی کائولن در کاهش خسارت این آفت تعریف شد.

عضوهیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی اظهار کرد: در این تحقیق تاثیر پودر کائولن روی کاهش آلودگی مگس میوه زیتون بررسی شد و نتایج مثبتی به دست آمد.

وی گفت: براین اساس محلول پاشی کامل درختان زیتون با کائولن فرآوری شده با غلظت های 1.5، 3 و 5 درصد، در دو سال و سه مرحله انجام شد، محلول پاشی ها از اواسط خرداد تا اواسط مهر با فاصله 4 تا 5 هفته انجام شد.

کیهانیان افزود: معیار اصلی برای زمان محلول پاشی نمونه برداری هایی بود که توسط تله های فرمونی و جلب کننده غذایی صورت می گرفت.

فرمون به ترکیباتی گفته می شود که حشرات برای جلب توجه همدیگر از خود ساطع می کنند که معمولا حشره ماده برای جلب توجه حشره نر این فرمون را از خود منتشر می کند. 

استفاده از فرمون جنسی حشرات علیه خود آنها یکی از جالب ترین موضوعاتی است که دانش گیاه پزشکی و بیوتکنولوژی عصر حاضر پیگیر آن است، هر چند از آغاز کاربرد این روش مدت زیادی نگذشته است با این حال پیشرفت های حاصله در این زمینه بسیار چشمگیر بوده است.

در حال حاضر فرمون جنسی بیش از 250 گونه از حشرات زیان آور دنیا تولید و عرضه می شوند که عمده آفات گیاهی مزارع ، باغات میوه، جنگل ها، مراتع، پارک ها، محصولات انباری و حشرات بهداشتی را شامل می شوند. 

اهمیت بالای این روش جدید در کنترل آفات موجب شد که تله های فرمونی به عنوان پایه آزمایش های مزرعه ای مطرح شود.

کیهانیان گفت: بر اساس نتایج به دست آمده، میانگین آلودگی میوه ها به لارو مگس میوه زیتون در نمونه های شاهد و محلول پاشی شده با کائولن در غلظت های 3 و 5 درصد نشان داد محلول پاشی کائولن با توجه به زمان تخم ریزی حشرات ماده مگس میوه زیتون تاثیر بسیار زیادی در کاهش خسارت این آفت دارد.

*** آفت مگس میوه زیتون 

مگس میوه زیتون یا به عبارت ساده­ تر، مگس زیتون (Bacterocera oleae) ، مهمترین آفت زیتون (Olea europea) در تمام دنیا به شمار می ­رود. این آفت یکی از مهمترین عوامل کاهنده کیفیت و کمیت محصول زیتون است.

میوه­های درخت زیتون، تنها میزبان طبیعی شناخته شده برای این حشره هستند، بسیاری از ارقام زیتون خوراکی، مورد حمله مگس زیتون قرار می­ گیرند علاوه بر زیتون های زراعی، مگس میوه زیتون به چندین گونه از زیتون های وحشی مانند O. verrucosa و O. europea africana نیز حمله می ­کند.

مگس زیتون تا سال 1383، جزو آفات قرنطینه ­ای کشور محسوب می­ شد، ولی در تابستان همان سال طبق گزارش سازمان حفظ نباتات، از طریق مرزهای غربی به ویژه کشورهای عراق و ترکیه وارد کشور شد و به سرعت در تمامی مناطق زیتون ­خیز­ کشور پراکنده شد .

متعاقب مشاهده آفت در روزهای پایانی مرداد ماه همان سال در استان گیلان، آلودگی در زیتون کاری­ های سایر استان ­ها، از جمله زنجان و قزوین نیز مشاهده شد، با ردیابی ­هایی که از این آفت در کل کشور به عمل آمد، مشخص شد که بیشتر نقاط زیتون­کاری شده کشور به این آفت آلوده شده­اند. 

مگس زیتون در اولین سال حضورش در ایران، در 13 استان گزارش شد، هر چد که طی آن سال، به دلیل مسائل مختلفی از جمله عدم آشنایی کافی با این آفت و نداشتن فرصت کافی برای مطالعه چرخه زندگی آن، آمار دقیقی از مقدار خسارت این آفت منتشر نشد.

لاروهای این آفت از گوشت میوه زیتون تغذیه کرده و موجب ریزش میوه­ها قبل از برداشت می شود در نتیجه کیفیت روغن استحصالی را نیز نامرغوب می­ کند. همچنین باعث کاهش کیفیت روغن زیتون و ورود قارچ­های پاتوژن از محل سوراخ ورودی لاروها می ­شود، که به این ­ترتیب اسیدیته داخل میوه­ها به میزان دو تا چهار برابر افزایش می­ یابد. 

بنابراین اگر میوه­ها از ارقام کنسروی باشد، تمام آنها آسیب می­ بینند و بازارپسندی محصول به واسطه خسارت مستقیم لاروها از بین می­ رود، یک لارو به تنهایی، 150-50 میلی­ گرم از گوشت میوه را با توجه به رقم میوه مصرف می­ کند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل