نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

درمان اختلالات بینائی با تحریک الکتریکی شبکیه

بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده از سوی مرکز ملی علوم و فناوری مکزیک National Science and Technology Council که به اختصار Council نامیده می شود ، پژوهشگران این کشور موفق به ابداع روش درمانی جدیدی برای مداوای بیماری retinitis pigmentosa  شده اند . در این روش ، پزشکان از طریق تحریک الکتریکی معکوس ؛ کاهش سطح بینائی بیمارانی را که از نارسائی در رنگدانه های چشم خود رنج می برند را بهبود می بخشند .

در همین زمینه  دانیل روبلس کاماریلو  Daniel Robles Camarillo از دانشگاه پلی تکنیک پاچوکا Pachuca Polytechnic University در سندی رسمی که توسط این موسسه منتشر شد اعلام کرد : " این دستگاه باعث ایجاد حس تصویری در بیماران مبتلا به اختلالت بینائی عمده و retinitis pigmentosa می شود . در این روش ما از پیام های الکتریکی استفاده می کنیم . "

بیماری رتینیت پیگمانتر یا RP به دسته ای از بیماری های غیر شایع چشمی گفته می شود كه در آن ها سلول های استوانه ای rod photoreceptor شبكیه با یا بدون سلولهای مخروطی  cone   photoreceptor   درگیر می شوند .

 اگر چه این بیماری با مرور زمان پیشرفت می كند اما سیر پیشرفت این بیماری در افراد مختلف متفاوت است . این بیماری شایعترین علت شب كوری است . رتینیت پیگمانتر یك بیماری ارثی است كه به صورت های مختلف  autosomal recessive, autosomal dominant, X-linked  به ارث می رسد .البته  نوعی از این بیماری  به صورت منفرد و بدون سابقه فامیلی نیز مشاهده  می شود

مهمترین علائم این بیماری عبارتند از :  كاهش دید در شب و یا نور كم  ؛ شب كوری nyctalopia ،
كاهش دید محیطی كه باعث دید تونلی یا tunnel vision می شود .

این بیماری می تواند باعث از بین رفتن دید محیطی و درمواردی دید مركزی شود . افراد مبتلا به RP در سنین پایین تری مبتلا به كاتاراكت می شوند .

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل