نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نگاهی به شایعات غیر علمی در مورد مرگ ناشی از واکسن کرونا

به گزارش سیناپرس، به تازگی گزارش های مرگ حدود سی نفر از سالمندانی که واکسن فایزر را دریافت کرده اند در سطح جهانی خبرساز شده است. در نروژ ۴۵ هزار نفر تحت واکسیناسیون کووید ۱۹ قرار گرفته اند و برنامه واکسیناسیون آنها متمرکز بر گروه سالمندان بوده است.

در این کشور سی مورد مرگ گزارش شده که تمامی این موارد در گروه افراد بسیار سالخورده و ضعیف در حالی که از بیماری دیگری نیز رنج می برده اند. در کشورهایی که در وهله اول کارکنان و کادر بهداشت و درمان را واکسینه کرده اند چنین اتفاقی رخ نداده است ، بنابراین به اعتقاد کارشناسان لزوم تحقیقات بر رابطه بین مرگ افراد مسن و واکسن فایزر مشخص می شود و پژوهشگران باید به بررسی و کشف رابطه بین این دو موضوع بپردازند. 
به گزارش سیناپرس، موضوع دیگری که باید به ان توجه داشت، این است که نروژ دارای یک سیستم نظارتی قوی و سریع بهداشتی است و همه افراد واکسینه شده به طور کارآمدی ردیابی شده و بدین ترتیب سازمان های بهداشتی این کشور توانستند  هرگونه پیامد منفی را به سرعت گزارش دهند. به همین دلیل انتظار می رود همه کشورهایی که در حال استفاده از واکسن فایزر هستند سیستم نظارتی افراد واکسینه شده اشان را تقویت کرده و داده های آن را به ویژه در زمینه آمالر مرگ و میر کهنسالان گزارش دهند. 

اطلاعات رسمی موجود نشان می دهد، تمامی افرادی که  پس از تزریق واکسن فایزر کشته شده اند، افراد بسیار مسن و ضعیفی بوده اند. بسیاری از آنها از شرایط خاص بهداشتی و درمانی برخوردار بوده اند که مشکلات عدیده ای برایشان ایجاد کرده بود نتایج مطالعات اولیه نشان می دهد که مرگ و میرها به طور قطعی با عوارض ناشی از واکسن ارتباط نداشته و از سوی دیگر نیز اخیرا نیز هیچ روند نظارتی خاصی روی واکسیناسیون افراد مسن و میزان مرگ ناشی از واکسن در آنها صورت نگرفته است. به عنوان مثال هیچ مدرکی وجود ندارد که واکسن سالانه آنفلوانزا تا چه حد با مرگ و میر افراد مسن یا حتی افراد در هر سن دیگری مرتبط است. 

واکسن فایزر  بر اساس فناوری mRNA ساخته شده که در فناوری واکسن انسانی کاملاً جدید است. این فناوری بخشی از ماده ژنتیکی ویروس کرونای سارس ۲ را به صورت آر ان ای پیام رسان (mRNA) معرفی می کند که به سلول های بدن دستور می دهد بخشی از ویروس را بسازند تا باعث تحریک پاسخ ایمنی شده و به این ترتیب از عفونت جلوگیری شده و این فرایند باعث محافظت بدن از بیماری شود.

به گزارش سیناپرس، باید توجه داشت که به طور طبیعی واکسن ها به روش های مختلف برای ایجاد پاسخ ایمنی طراحی شده اند تا بدن ما را برای مبارزه با ویروس، آماده کنند.  در این شرایط ،ایجاد پاسخ ایمنی ایجاد شده منجر به بروز التهاب در بدن می شود. البته این موضوع نیز کاملا طبیعی است که برخی از افراد هیچ عارضه جانبی ناشی از واکسن را تجربه نخواهند کرد اما ممکن است التهاب در محل تزریق در افراد مختلف و بین واکسن های متفاوت به روش های مختلفی بروز کند. علاوه بر آن با دریافت هر واکسنی ممکن است احساس خستگی یا ناخوشی در فرد دریافت کننده ایجاد شود که می تواند از عوارض واکسن باشد.
در گزارش های مرگ و میر  دریافت کنندگان واکسن فایزر در نروژ، آمده است که این افراد بسیار مسن که عمدتا بالا ۸۵ سال سن داشتند، با تب، حالت تهوع و اسهال مواجه شده اند. لازم به توضیح است که این عوارض جزء طیف عوارض شدید جانبی واکسن قرار دارند که برای اکثر قریب به اتفاق مردم در سنین پائین تر، قابل تحمل است.
در حال حاضر محققان چگونگی واکنش افراد مختلف به mRNA را دریافتند و مشخص شد که ممکن است واکسن فایزر در افراد مسن و آسیب پذیر که واکنش التهابی اولیه برایشان طاقت فرسا است، تأثیرات جدی تری به همراه داشته باشد.به گزارش سیناپرس، با تمام این اوصاف،  هنوز برای نتیجه گیری خیلی زود اس و این موضوع باید از منظر علمی بررسی شود. در حالت عادی، عوارض جانبی نشان می دهد که یک واکسن در حال ایجاد پاسخ ایمنی بوده و واکسن مربوطه درست عمل کرده و باعث ایجاد واکنش در سیستم ایمنی بدن شده است.

تحریک سیستم ایمنی بدن نسبت به عامل بیماری زا وظیفه اصلی هر واکسنی محسوب می شود و برای بیشتر افراد، این واکنش کاملاً قابل تحمل بوده و منجر به ایجاد حافظه ایمنی شده و فرد را در برابر ویروس مورد نظر از جمله کووید ۱۹ شدید محافظت می کند. 

در ضمن باید یادآوری کرد که چالش بزرگ هر واکسنی، ایجاد پاسخ ایمنی به میزان کافی است تا فرد از بیماری مورد نظر در امان باشد نه اینکه  عوارض جانبی جدی را تجربه کند. واکنش افراد مختلف نسبت به این عوارض ممکن است متفاوت باشد اما افراد مسن و ضعیف که گیرندگان واکسن می شوند احتمالاً بیشتر در معرض واکنش های شدید و بالقوه تهدید کننده زندگی قرار دارند. 

در خاتمه باید به این نکته نیز اشاره کنیم که داشتن عوارض شدید، از جمله نقاط منفی یک واکسن به شمار می روند و شرکت فایزر ممکن است توصیه کند که این واکسن خاص را برای افراد بسیار سالخورده و ضعیف، به ویژه افرادی که از بیماری های دیگری نیز رنج برده و به طور بالقوه به پایان عمر خود نزدیک می شوند، محتاطانه به کار رفته و این گروه سنی در صورت دریافت واکسن تحت مراقبت قرار داشته باشند.

مترجم: مولود یوسفی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل