جهش ژنتیکی کرونا این بار در ژاپن

وزارت بهداشت ژاپن امروز اعلام کرد یک نوع ویروس جدید کرونا  در چهار مسافر که از ایالت آمازونای برزیل به این کشور وارد شده اند، کشف شده است. این سویه جدید کرونا با انواع بسیار عفونی که برای اولین بار در انگلیس و آفریقای جنوبی یافت شده و باعث افزایش موارد  ابتلا در این کشورها شده است ، متفاوت است.

بر اساس گزارش ها ، این سویه  در آزمایش های اخذ شده در  فرودگاه روی یک مرد 40 ساله ، یک زن 30 و دو نوجوان یافت شد.

گونه جهش یافته کرونا در ژاپن چگونه است؟

انستیتوی ملی بیماری های عفونی ژاپن اعلام کرد که نوع جدید جهش یافته ویروس کرونا شباهت هایی با سویه های یافت شده در انگلیس و آفریقای جنوبی دارد. بر این اساس اطلاعات مربوط به نوع جدید محدود به ساختار ژنتیکی آن است و به سختی می توان بلافاصله تعیین کرد که عفونت این سویه جدید چگونه بوده یا اثربخشی واکسن های فعلی علیه آن چیست.

در همین رابطه تاکاجی واکیتا ، رئیس انستیتوی ملی بیماری های عفونیژاپن در جلسه توجیهی وزارت بهداشت این کشور گفت: در حال حاضر ، هیچ مدرکی نشان نمی دهد که نوع جدیدی که در ژاپن شناسایی شده است از نمونه های دیگر کرونا خطرناک تر باشد.

آیا واکسن های فعلی کرونا روی این نسخه جدید  تاثیر خواهند داشت؟

در پی شناسایی این جهش جدید ژنتیکی، ژاپن از سازمان بهداشت جهانی و متخصصان سایر کشورها درخواست کرد در عملیات تجزیه و تحلیل این سویه جدید کرونا شرکت کرده و این موضوع را مشخص کنند که آیا واکسن های فعلی که به تازگی ارائه شده اند روی این گونه جدید نیز موثر خواهد بود یا خیر؟

گفته می شود  مرد بیماری که آزمایش مثبت ابتلا به این نوع ویروس را داشت در بدو ورود به ژاپن فاقد علامت بوده ولی اندکی بعد به دلیل اختلال تنفسی در بیمارستان بستری شد.

بیمار دیگر که یک خانم ۳۰ ساله بود دارای علائمی خفیف همچون سردرد بوده و یکی از نوجوانان دچار تب شده و دیگری هیچ علامتی از خود بروز نداده است.