نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

هرباریوم، ذخیرگاه ژنتیکی گیاهان دارویی

 دکتر علی سنبلی در گفت و گو با ایرنا، تعداد تیره های گیاهی در کشور را حدود 150تیره اعلام کرد و افزود: 44 تیره گیاهی در هرباریوم این پژوهشکده جمع آوری شده که تیره های نعناعیان، چتریان و کاسنی بیشترین تعداد گیاه دارویی و معطر را به خود اختصاص دادند.

وی بااشاره به اینکه تعدادنمونه های گیاهی در هرباریوم تخصصی به حدود 2هزار نمونه رسیده است، اظهار کرد: از این تعداد، 465 نمونه مربوط به تیره کاسنی، 716 نمونه برای تیره نعناع و تیره چتریان 147 نمونه را به خود اختصاص داده است.
سنبلی برلزوم جمع آوری سایر گونه های گیاهی بومی در این مجموعه تاکید کرد وگفت:تلاش برای جمع آوری سایر گونه های گیاهی ادامه دارد تا این مجموعه به عنوان یکی از مراکز مرجع در زمینه گیاهان دارویی و معطر کشور محسوب شود.

معاون پژوهشی پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی به راه اندازی بانک های بذر و عصاره و اسانس در کنار هرباریوم تخصصی گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: تحقیق در زمینه خواص بیولوژیکی، فارماکولوژیکی و فیتوشیمیایی گیاهان دارویی نیازمند نگهداری یک نمونه هرباریومی از گیاه در این مجموعه است.

سنبلی، بیشترین گونه های گیاهی جمع آوری شده در هرباریوم را تیره نعناع اعلام کرد و گفت: این تیره شامل جنس های مختلف مانند نعناع، آویشن، مرزه، پونه و مریم گلی است و نمونه های فراوانی از این تیره گیاهی در این مکان جمع آوری شده است.وی با اشاره به اینکه تیره گیاهی چتریان دارای اسانس هایی با ارزش اقتصادی بالا هستند، افزود: تیره چتریان تیره دیگری از گیاهان دارویی است که در این هرباریوم نگهداری می شوند. باریجه از جمله گیاهان دارویی مهم و از اقلام صادراتی این تیره هستند.

سنبلی تاکید کرد: یکی از وظایف اصلی و مهم متخصصان هرباریوم، شناسایی دقیق و علمی گونه گیاه است. از نگاه تخصصی گیاه شناسی، مشخص شدن گونه گیاه مهمترین اقدام برای استفاده های دارویی از یک گیاه در صنایع داروسازی است.وی بر استفاده صحیح و مناسب از گیاهان دارویی درعرصه های طبیعی تاکید کردوگفت: چرای مفرط و بی رویه دام ها، بهره برداری نامناسب مردم و در نهایت تخریب مراتع سبب شده تا برخی از گیاهان دارویی در معرض خطر انقراض قرار گیرند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل