اثرات افسردگی بازگشت پذیر بر مغز

محققان استرالیایی می‌گویند یافته‌های آنها به خوبی روشن می‌کند که درمان افسردگی زمانی که برای اولین بار بروز می‌کند، به ویژه در جوانان بسیار ضروری است.

تیم تحقیقاتی در این مطالعه، اطلاعات مغز و اعصاب تقریبا 9000 نفر را در ایالات متحده، اروپا و استرالیا بررسی کردند. برای انجام این کار، آنها نوار مغز و اطلاعات پزشکی 1700 نفر با افسردگی شدید و حدود 7200 نفر افرادی که از افسردگی رنج نمی‌بردند را تجزیه و تحلیل کردند.

پژوهشگران اشاره کردند که 65 درصد از شرکت‌کنندگان که افسردگی شدید داشتند از نشانه‌های عود آن رنج می بردند.

این مطالعه نشان داد که هیپوکامپ مغز افراد مبتلا به افسردگی شدید، مخصوصا کسانی که شرایط عود آن را دارند، نسبت به دیگران کوچکتر است. این بخش از مغز، همچنین در میان افرادی که تا قبل از 21 سالگی در آنها افسردگی تشخیص داده شده بود، کوچکتر بود.

حدود یک سوم از شرکت‌کنندگان تنها یک بار افسردگی شدید را تجربه کرده بودند، پس از مقایسه این افراد با کسانی که افسردگی نداشتند مشاهده شد که در اندازه هیپوکامپ مغز آنها کاهش چشمگیری ایجاد نشده بود. 

به گفته محققان، این یافته‌ها نشان می‌دهد که افسردگی عودکننده در ساختمان مغز عوارضی ایجاد می‌کند. بنابراین بهتر است این بیماری قبل از رخ دادن تغییرات در مغز، تشخیص داده و درمان شود.

این مطالعه مهم تایید می‌کند که افسردگی زمانی که برای اولین بار رخ می‌دهد باید درمان شود. به خصوص در نوجوانان و جوانان برای جلوگیری از تغییرات مغزی که می تواند همزمان با عود افسردگی بروز کند این موضوع اهمیت بیشتری دارد .

با وجود اینکه هدف این تحقیقات فشرده، شناسایی ارتباط بین ساختار مغز و افسردگی در دهه‌های اخیر است، درک محققان از آنچه که سبب افسردگی می شود هنوز در مراحل ابتدایی است.

این پژوهش علت بروز افسردگی و اثرات این بیماری را اثبات نمی‌کند، بنابراین تحقیقات بیشتری باید انجام شود تا بتوان توضیح داد که آیا تغییرات مغز نتیجه‌ای از استرس مزمن است و یا این تغییرات می‌تواند به شناسایی افرادی که بیشتر از دیگران در برابر افسردگی آسیب‌پذیر هستند کمک کند.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا