سرنخ های جدید برای درمان سرطان پروستات

تحقیقات جدید یک گروه بین المللی از محققان، منجر به شناسایی مکانیسم جدیدی شده است که به واسطه آن، سلول های سرطان پروستات می توانند به نوعی تغییر شخصیت داده و در برابر درمان مقاوم شوند.

به گفته مجریان این پژوهش که محققانی از استرالیا، فرانسه، آمریکا، ژاپن و کانادا هستند، امروزه کاملاً ثابت شده است که بعضی از تومورها، دارای نوعی انعطاف پذیری سلولی هستند که آن ها را در پاسخ به شرایط جدید یا استرس زا مانند شیوه های درمانی محافظت می کند.

به گزارش سیناپرس، به اعتقاد آنها، این انعطاف پذیری به سلول های سرطانی امکان می دهد تا از طریق طی کردن نوعی روند تکاملی و تبدیل شدن به سلول های دیگر، از پاسخ دهی به درمان فرار کرده و ضمن سازگاری با شرایط جدید، به رشد خود ادامه دهند.

این محققان اظهار داشته اند: «افزایش انعطاف پذیری سلولی، به طوری فزاینده به عنوان یک ویژگی اصلی چنین سلول هایی تبدیل شده که توسط آن، انواع سرطان پروستات را در برابر درمان، مقاوم نموده و آن ها را به مرحله کشندگی می رساند».

در مطالعه جدید، مشخص شده است که یک مولکول میکرو RNA خاص به نام miR-194 در این خصوص نقشی ویژه ایفا می کند. این مولکول می تواند انعطاف پذیری را در سرطان پروستات افزایش داده و منجر به ظهور نوع خاصی از سرطان پروستات که به نورواندوکرین یا به اختصار NEPC معروف است، منجر شود.

در این تحقیق، پژوهشگران با هدف قرار دادن miR-194 توانسته اند رشد سرطان پروستات فوق را تا حد زیادی کاهش داده و مهار نمایند.به گزارش سیناپرس؛ طبق اظهارات این دانشمندان، در حال حاضر هیچ روش درمانی موثری برای درمان NEPC وجود ندارد و تخمین زده می شود تا 15 درصد از مردان مبتلا به سرطان پروستات، پس از شروع درمان هورمونی، به این نوع تهاجمی از سرطان پروستات مبتلا شوند.

این محققان می گویند: «حالا اما با آشکار شدن این تنظیم کننده مولکولی که قابلیت انعطاف پذیری بالایی را به سلول های سرطان پروستات می دهد، می توان داروهایی ساخت که از پیشرفت چنین تومورهایی جلوگیری نمایند».

به گفته آن ها، «ما امیدواریم مطالعه ما و بسیاری از تحقیقات دیگر که در سراسر جهان در حال انجام است، سرانجام به توسعه روش های هوشمندانه و هدفمندتری برای درمان NEPC یا حتی جلوگیری از ظهور آن منجر شود».

این یافته ها که به تازگی در نشریه معتبر Cell Reports منتشر شده اند، پیشرفت مهمی در کشف چگونگی ایجاد زیرگروه تهاجمی سرطان پروستات به دنبال انجام درمان های هورمونی به حساب می آیند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا