نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

خوش بینی افراد در پنجاه سالگی به اوج خود می رسد

روانشناسان معتقد هستند که ذهن انسان ترفندهایی را به کار گرفته تا در زمانی که احساس آسیب پذیری یا ضعف می کند، در گذشته سیر کرده و این ذهنیت را ایجاد می کند که همه چیز در گذشته بهتر و راحت تر بوده است. به گزارش سیناپرس،با این وجود به ندرت اتفاق می افتد که اوضاع عینی در گذشته بهتر بوده باشد. روانشناسان از این الگوی فکری نادرست به عنوان گذشته گرایی گلگون یاد می کنند. در حقیقت این الگوی فکری یک سوگیری و تعصب شناختی است که تاکنون مطالعات زیادی راجع به آن انجام شده است.

معمولا وقتی که به گذشته فکر می کنیم، به احتمال زیاد به طور خلاصه به رویدادها، افراد، مکان ها و … می اندیشیم که در این صورت تمرکز ما روی کلیات مثبت بیشتر از جزئیات و ریزه کاری بعضاً مبهم است.

برای نمونه می توان گفت اگر یک سفر خاصی که ده سال گذشته به همراه خانواده رفته اید را یادآوری می کنید، به احتمال زیاد غذای خوبی که خورده اید، مکالمات لذت بخشی که داشته اید و عکس های عالی خانوادگی که گرفته اید را به یاد می آورید. به گزارش سیناپرس،ذهن شما قصد ندارد تا شما را به یاد سختی هایی که در آن زمان درگیرش بودید، جای خواب نامناسبی که نصیبتان شده بود، یا بدی آب و هوا یا سرماخوردگی حین سفر بیاندازد. به عبارت دیگر، جزئیات منفی مربوط به وقایع گذشته به مرور زمان از حافظه ما کمرنگ و پاک می شوند در حالی که جنبه های مثبت تجربیات گذشته ما باقی می مانند.

این الگو از یک نظر خوب است چرا که باعث می شود تا افراد یک ذهن مثبت داشته باشند. در ضمن اگر وقایع بد، جزئیات منفی و یا دردها بیشتر از موارد مثبت در حافظه می ماندند، فعالیت های مختلف انسان ها به دلیل ترس و استرس به مرور بسیار کاهش پیدا می کرد. به گزارش سیناپرس،به همین دلیل پیر شدن به هیچ عنوان به معنی غمگین بودن نبوده و افراد کهنسال نیز می توانند به اندازه جوانان شاد بوده و از یادآوری خاطرات گذشته لذت ببرند و در عین حال از شرایط حال حاضرشان بهره مند شوند.

افرادی که تمایل به یادآوری تجربیات منفی بیش از موارد مثبت دارند، ممکن است اختلالات خلقی مانند افسردگی یا سایر مشکلات روان شناختی اساسی را داشته باشند. به عبارت دیگر، گذشته گرایی گلگون یک نوع سوگیری شناختی است  که بر موارد منفی تمرکز داشته باشد و می تواند در تصمیم گیری مناسب اختلال ایجاد کند. این یکی از دلایلی است که ما به روابط مشکل ساز عقب نشینی می کنیم.

تحقیقات روانشناختی به طور کلی نشان می دهد که بهترین روزهای ما در پیش رو است، نه در پشت سر. به عنوان مثال، پژوهشگران در یک مطالعه، مسیر خوش بینی افراد را در طول زمان مورد بررسی قرار دادند. به گزارش سیناپرس، آنها دریافتند که خوش بینی در بیست سالگی افراد در کمترین میزان قرار دارد سپس این خوش بینی به تدریج در دهه سی و چهل سالگی افزایش می یابد و در دهه پنجاه سالگی به اوج خود می رسد و پس از آن، روند رو به کاهشی را در پیش می گیرد.

تحقیقی دیگر نشان می دهد که رضایت از زندگی در کشورهای آنگلو ساکسون مانند ایالات متحده آمریکا، استرالیا، کانادا و انگلستان با افزایش سن بهبود پیدا می کند. به این معنا که بهترین روزهای شما هنوز در راه است.

به طور کلی روان شناسان معتقدند که انسان نباید با نگاه خاصی به گذشته، خود را از یادآوری گذشته دریغ کند اما گذشته را بهانه ای برای نارضایتی خود در حال حاضر قرار ندهد.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل