نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

فروش بیمار در بستر آنلاین، معضل جدید دنیای پزشکی

به گزارش سیناپرس نشست مجازی «ملاحظات حرفه ای و اخلاقی در جراحی های زیبایی» که از سری نشست های یکشنبه های ترویجی انجمن ترویج علم است با حضور دکتر بابک نیکومرام، نایب رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران و به میزبانی دکتر محمد پویا روز یکشنبه چهاردهم دی‌ماه سال جاری از سوی صفحه اینستاگرام این انجمن برگزار شد.

نیکومرام در ابتدای این نشست درباره گستره جراحی پلاستیک و دلایل عمده آن گفت: همانگونه که می دانید جراحی پلاستیک رشته ای است که دارای گستردگی زیادی است و تاریخچه نسبتاً قدیمی دارد و از دل چند رشته پزشکی بیرون آمده. تمرکز اصلی این رشته بر پوست است و از جنگ جهانی دوم به بعد بسیار توسعه پیدا کرد. در واقع جراحی پلاستیک نوعی بازسازی نواحی آسیب دیده پوست در بخش های اساسی بدن است که از اصول جراحی زیبایی هم بهره می گیرند که ترمیم های بهتری صورت بگیرد.

وی افزود: عمل های جراحی های زیبایی در همه جای دنیا در بالاترین سطح علم یک پزشک به پزشکان آموزش می دهند، در واقع اغلب پزشکان بعد از گذراندن دوره های تخصصی جراحی پلاستیک و حتی پس از کسب تجربه شروع به آموزش جراحی زیبایی می کنند.

این پزشک خاطرنشان کرد: نظام پزشکی اغلب کشورهای پیشرفته در اروپا و آمریکا اینگونه است که جراحی های زیبایی باید جزو عمل های گرانقیمت باشد تا تعداد افرادی که می‌ خواهند جراحی کنند افزایش نداشته باشند و افراد به راحتی برای عمل های جراحی قانع نشوند. به گزارش سیناپرس،در واقع این مانعی است که باعث می شود رواج زیادی پیدا نکند و این امر به تصمیم حاکمیت ارتباط دارد همچنین پذیرش جراحی پلاستیک در این کشورها محدود است.

وی با اشاره به عمومی بودن جراحی های زیبایی در ایران گفت: متاسفانه این روند در ایران وجود ندارد و جراحی زیبایی تا حد زیادی عمومی شده است. این فرآیند دارای پیامدهای منفی زیادی است اما نمی توان از رواج این رشته جلوگیری کرد چرا که جراحی زیبایی برای برخی افراد مانند مجروحان جنگ به شدت کارآمد است و باید رواج داشته باشد؛ اما باید کنترل اساسی نسبت به آن داشت؛ در حقیقت فرهنگ عمومی و حتی حاکمیت باید به این سو رود که نگذارد هر فردی که می‌ خواهد دست به چنین اقدامی بزند.

این پزشک متخصص افزود: خبر بد این است که امروزه در کشور ما به قدری جراحی‌ های زیبایی رواج یافته است که برخی افراد از آن سواستفاده و به سودهای کلانی دست پیدا می کنند. این افراد در بستر مجازی شروع به جذب مردم و بیماران می‌ کنند و در نهایت آنها را به دیگر پزشکان می فروشند در واقع فروش بیمار در بستر مجازی برای جراحی‌های زیبایی معضل اصلی در این زمینه است و متاسفانه صدای هیچ انجمن یا سازمانی در این زمینه به گوش نمی رسد.

فاتحه پزشکی که از مردم دور می شود را باید خواند

نیکومرام گفت: در اغلب مناطق دنیا این فرآیند در بستر قانونی انجام می شود و معمولا قوانینی که دارای ابعاد اخلاقی هستند به اجرا در می آیند. اما متاسفانه در قوانین نظام پزشکی ما تبصره های زیادی وجود دارد که به نوعی خودش ضد خودش شده است و به نوعی خلاف قانون اصلی شده است. باید بگویم هر زمانی که پزشکی از مردم دور شود به نوعی به فنا رفته است.

به گفته این پزشک؛ وضعیت جراحی پلاستیک به ویژه جراحی‌ های زیبایی و عمل های بینی در ایران بسیار خوب است و ما از استانداردهای کافی برخورداریم. به نوعی هنر ایرانیان در این زمینه هم نمایان شده است اما به قدری این جراحی‌ ها زیاد شده است که نمی‌ توان هیچ کنترلی روی آن داشت و باید فکری برای عمل های جراحی که به فراوانی انجام می‌ شود کرد.

وی گفت: در نظام پزشکی فعلی کشورمان پزشک خوب و بد از یکدیگر جدا نیستند و در واقع این فرایند در عرف هم تاثیر می‌ گذارد به همین دلیل نمی‌ توان فرهنگ سازی درستی در حیطه جراحی های زیبایی کرد.

گزارش:مهتاب دمیرچی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل