اژدهای کومودو در پارک ژوراسیک

احتمالاً تاکنون با نام اژدهای کومودو مواجه شده اید. این جانور که بازمانده ای از هیولاهای ماقبل تاریخ است واقعاً با نام خود تناسب محسوسی داشته و یک خزنده عظیم الجثه با حدود دو تا دو و نیم متر طول و ۹۰ کیلوگرم وزن است و دندان هایی برنده و شبیه به کوسه دارد.

تنها سلاح این جانور ترسناک، دندان های برنده وی نیست و باید در نظر داشت که اژدهای کومودو از نوعی زهر برای از پا در آوردن طعمه هایش استفاده می کند که قادر است تنها در عرض چند ثانیه قلب انسان را از کار بیندازد. به گزارش سیناپرس،این موجود تمایل زیادی به فرو بردن فک در بدن طعمه و تکه پاره کردن اندام سایر موجودات دارد.

متأسفانه نام این جانور سبب شده است تا گردشگران زیادی به شوق دیدن یک اژدهای واقعی به شرق آسیا سفر کرده و پول زیادی برای انداختن یک عکس سلفی با این اژدهای زنده صرف کنند.به گزارش سیناپرس، این موضوع سبب شده است تا بسیاری از بومیان جزیره فلورس در کشور اندونزی که زیستگاه اصلی اژدهای کومودو محسوب می شود، به این فرصت به عنوان شغلی درآمدزا نگاه کرده و گردشگران را به نزدیکی این جانور خطرناک ببرند. این موضوع از همه نظر خطرناک و غیر منطقی است زیرا در حال حاضر کمتر از ۶ هزار گونه از این جانور در کره زمین باقی مانده است. با این حال ، در سال های اخیر ، صدها هزار گردشگر سالانه به این منطقه رفته  و بسیاری از آن‌ها خواستار برخورد نزدیک با یک اژدهای کومودو هستند.

طی سال گذشته و در پی کاهش تعداد گردشگران به دلیل شیوع کرونا، مسئولان حفاظت از این جانور، با احداث تأسیسات جدید و زیبایی در پارک ملی کومودو برای حفظ این گونه باقی مانده از دوران ماقبل تاریخ تلاش کردند. به گزارش سیناپرس،در این پارک که بی شباهت به پارک ژوراسیک نیست، گردشگران مجبور به پرداخت هزینه بسیار سنگینی در حدود هزار دلار برای دیدن این جانور هستند و هزینه اخذ شده نیز صرف نگهداری  و حفاظت از اژدهای کومودو خواهد شد.

البته این ایده با مخالفت گروهی از طرفداران محیط زیست مواجه شده است و آن ها استدلال می کنند که ایده پارک ژوراسیک بیشتر به این جانور آسیب رسانده و حضور گردشگران ثروتمند و تأسیسات رفاهی مانند رستوران و کافه در زیستگاه این جانور که حس بویایی بسیار قدرتمندی دارد، به هیچ عنوان منطقی نیست. به باور این منتقدان، ساخت این پارک بیشتر از انسان ها در برابر اژدهای کومودو محافظت می کند.

در حال حاضر ورود گردشگران به پارک ممنوع بوده و در صفحه فیس بوک پارک ژوراسیک کومودو، رئیس پارک به گردشگران می گوید : در خانه بمانید ، ما اژدها را برای شما ایمن نگه می داریم.

پیش از این همه گردشگران می توانستند به کمک راهنمایان محلی به داخل جنگل هدایت رفته  تا اژدهای کومودو را که در حال استراحت و یا شکار و خوردن  لاشه گراز وحشی بود، تماشا کنند. به گزارش سیناپرس،اگرچه حمله اژدهای کومودو به انسان بسیار نادر است اما راهنمایان باید با چوب های بلندی این جانور را از نزدیک شدن به گردشگران منع کنند.

در نقطه مقابل اما مسوولان پارک ملی کومودو ادعا می کنند که پروژه پارک ژوراسیک، زیستگاه این جانور را خراب نمی کند. افسر ارشد پارک می گوید ما حتی یک درخت را قطع نکرده ایم.

اما یک عکس لو رفته از سایت مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است که در آن یک اژدهای کومودو دیده می شود که به کامیونی که دارای میلگرد فلزی است خیره شده  است.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا