نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

صنعت تولید خودکار قطعات با اختراع ایرانی متحول می‌شود

 این ماشین ها برای تولید خودکار قطعات بزرگ صنایع مختلف از جمله صنایع هوافضا استفاده می‌شوند.به گفته طراحان، دستگاه جدید که با همکاری دانشگاه مالایای مالزی (University of Malaya) ساخته شده است، ضمن برخورداری از فضای اشغال کمتر (فضای اشغال شده کارگاهی) ، قادر است با  دقت بسیار بالاتر از نمونه های موجود فعلی در زمان و هزینه تمام شده کمتر قطعات بزرگتر را  تولید کند.

تولید خودکار قطعات با کمک ماشین ابزارهای CNC که با استفاده از رایانه کنترل می‌شوند، تحولی عظیم در صنعت ماشین‌سازی محسوب می‌شود به گونه‌ای که دکتر جواد اکبری، استاد راهنمای پروژه ساخت نسل جدید ماشین CNC دروازه ای معتقد است میزان توسعه کمی و کیفی صنایع مختلف را می‌توان با میزان استفاده آن صنعت از دستگاه‌های CNC سنجید.

این دستگاه‌های قابل برنامه‌ریزی می‌توانند قطعات بسیارپیچیده را با سه عامل سرعت، دقت و کیفیت یکسان  تولید نمایند، در صورتی که انجام چنین کاری در گذشته تنها به مهارت و عوامل انسانی تاثیر گذار بر روی آنها بستگی داشته است. ماشین‌های CNCدروازه ای موجود که نوعی از ماشینهای CNC می باشند و برای تولید قطعات بزرگ بکار میروند، در تولید قطعات بسیار بزرگ همواره دچار محدودیت‌هایی بوده اند. حالا با اختراع جدید پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف که با حمایت دانشگاه مالایای مالزی صورت پذیرفته ، صنعتگران در جهان می‌توانند از این به بعد با هزینه کمتر، دقت به مراتب بالاتر و سرعت بیشتر، قطعات بزرگتر صنعتی خود را تولید نمایند. البته هنوز کمی دیگر صبر لازم است تا این اختراع جدید به مرحله تولید تجاری برسد.

 

رویای قطعه‌سازان تحقق می یابد

برای تولید قطعات بزرگ در حال حاضر به ماشین ابزار CNC دروازه ای بسیار بزرگ نیاز است، اما فضای اشغال شده توسط اینگونه ماشینها همواره برای صاحبان کارگاه‌های تولیدی دردسر ساز بوده است چرا که برای تولید کنندگان قطعات صنعتی استفاده از فضای بهینه کارگاه اهمیت بسزایی دارد. بنابر این در اختیار داشتن یک ماشین CNC دروازه ای با  3/4اندازه ماشینهای دروازه ای موجود اما با توانایی تولید قطعات بسیار بزرگتر نسبت به ابعاد ماشین و دقت بمراتب بالاتر وهزینه تمام شده کمتر از ماشینهای موجود ، آرزوی هر تولید کننده‌ای است. برای محقق شدن این رویا، پژوهشگران دو نوع مختلف از ماشینهایCNC دروازه ای را ترکیب کرده و نسل جدید اینگونه ماشین‌ها را به نام ماشین CNC دروازه ای با سیستم حرکت مضاعف خلق کردند.

 

ایده ایرانی

ماشینهای ابزار  CNC فعلی انواع مختلفی دارند که دو نوع از این ماشینها به نام ماشین فرز CNC دروازه ای برای ساخت قطعات بزرگ استفاده می‌شوند. نوع اول ودقیقتر آنها به گفته دکتر سید رضا بشارتی (ایده‌پرداز، طراح و مجری ساخت نسل جدید ماشین CNC دروازه ای با سیستم حرکت مضاعف) تنها قادر است قطعاتی تا طول حدود ۵ متر را تولید کند واز یک دروازه ثابت و میز متحرک برخوردار است. قطعات مورد نظر بر روی میز متحرک ماشین که وظیفه حرکت طولی را برعهده دارد نصب می گردد. همچنین ابزار برشی برروی دو قسمت متحرک دیگر که برروی دروازه قرار گرفته اند وحرکت عرضی وعمقی را برعهده دارند نصب گردیده در نتیجه با حرکت همزمان میز ماشین و قسمتهای متحرک مستقر بر روی دروازه ثابت ماشین وچرخش ابزاربرشی اشکال مورد نظر  در قطعه ایجاد می شود. در نوع دیگر، میز ثابت بوده و دروازه ابزار براشی را بر روی قطعه حرکت می‌دهد . در طرح اختراعی جدید که منجر به ایجاد نسل سوم از این ماشینها در جهان شده است میزماشین و دروازه بصورت همزمان و مخالف یکدیگر حرکت می‌کنند در نتیجه می‌توان برای ساختن یک ماشین CNCدروازه ای به میزان ۲۵ درصد از ابعاد کل ماشین کاست در عین حال دقت و سرعت عملیات ماشینکاری را به میزان قابل توجهی افزایش داد. این میزان کاهش ابعاد در چنین دستگاه عظیمی، برتری‌های بسیاری را ایجاد می‌کند تا حدی که می‌توان گفت اختراع جدید تحول بزرگی در صنعت تولید خودکار قطعات بزرگ به شمار می‌رود.

 

کوچک، دقیق و سریع

دکتر سید رضا بشارتی دانش آموخته مشترک دانشگاه مالایای مالزی و دانشگاه شریف (در مقطع دکترا) درباره این مزایا چنین می‌گوید: کوچک شدن ابعاد کلی این ماشین ، فارغ از اینکه برای صاحبان کارگاه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، موجب می‌شود هزینه‌های ساخت، تعمیر و نگهداری آنهاحدود ۴۰ درصد کمتر شود، بدیهی است که این میزان کاهش حیرت‌آور است. جالب است بدانیم که امروزه قیمت برخی از این دستگاه‌ها تا ۲.۵ میلیون دلار می‌رسند. اما مهمتر از این مسئله، افزایش دقت عملیات ماشینکاری آن نسبت به دو نوع موجود ماشینهای دروازه ای است که در آزمایش‌های عملی به اثبات رسیده است و مقالاتی نیز در این باره برای چاپ در مجلات علمی-پژوهشی با همکاری پژوهشگران دانشگاه مالزی در دست تهیه است. وی همچنین به مزایای دیگر این دستگاه اشاره کرده و می‌گوید: کوچک شدن دستگاه بازده ماشین را افزایش می‌دهد و متحرک بودن هر دو بخش میز و دروازه سرعت تولید قطعه را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. دکتر بشارتی در ادامه، این واقعیت را یادآور می‌شود که در ماشین‌های ابزاردروازه ای هر چه ابعاد ماشین بزرگتر می‌شود دقت عملیات ماشینکاری آن کاهش می‌یابد. بدین ترتیب افزایش دقت ماشینکاری به همزمان با افزایش طول عملیات ماشینکاری در ماشین نسل  جدید که متاثراز حرکت همزمان میز و دروازه و همچنین کاهش طول کلی ماشین می باشد بدین معنی است که ما می‌توانیم قطعات با دقت بالارا که تا کنون به دلیل ابعاد بزرگشان، امکان ساخت آن‌ها با ماشین‌های CNC دروازه ای فعلی وجود نداشت را نیز به تولید برسانیم. ایده پرداز، طراح و مجری ساخت این ماشین اظهار داشت در خصوص این اختراع جمعا چهار پتنت که سه تای آنها مربوط به کشور مالزی و یکی از آنها جهانی است بصورت مشترک بین دانشگاه مالایای مالزی و دانشگاه شریف ایران به نسبت چهل به شصت به ثبت رسانده ایم.

 

سود دانش فنی ایرانی به جیب خارجی‌ها نرود

بنا به گفته دکتر اکبری با وجود تلاش‌های برخی شرکت‌ها و سازمان‌ها، فناوری تولید ماشینهای CNC هنوز بطورکامل درایران نهادینه نگردیده است، در چنین شرایطی اختراع نسل جدیدی از این ماشینها می‌تواند یک جهش فناورانه در کشور ایجاد نماید. براساس برخی آمارها کشورما در مسیر توسعه صنعتی خود سالانه به تعدادحدود400ماشین CNCدر انواع مختلف دارد که تا کنون بیشتر این تعداد از طریق کشورهای خارجی از جمله تایوان و چین تامین می شده است.در زمینه تکنولوژی تولید ماشینهای CNCدروازه ای لازم بذکر است که تعداد شرکتهای مرتبط با تولید اینگونه ماشینها در مقایسه با شرکتهای تولید کننده انواع دیگر ماشینهای CNCبه دلیل مقتضیات فنی و تکنولوژیکی بسیار محدود می باشد وبه همین دلیل قیمت اینگونه ماشینها در مقایسه با انواع دیگر بسیار گران می باشد.در نتیجه اگر در مسیر تجاری سازی نسل جدید و اختراعی این ماشین همت وپشتیبانی ویژه صورت پذیرد بدیهی است  منافع قابل توجهی برای کشور به همراه خواهد داشت، این به شرطی است که فرصت پیش آمده را با تعلل در تجاری سازی این محصول به خارجی‌ها واگذار نکنیم. این موضوع یکی از دغدغه‌های دکتر اکبری را تشکیل داده به گونه‌ای که وی در این رابطه اظهار می‌کند:« در صورت عدم توجه به تجاری‌سازی این فناوری در کشور با وجود آنکه این اختراع به ثبت جهانی رسیده است بیم آن می‌رود که تا چندی دیگر شرکت‌های خارجی، آن را به تولید انبوه رسانده و بازار جهانی و حتی بازار کشور را در حالیکه این فناوری توسط پژوهشگران ایرانی توسعه داده شده است، در دست بگیرند.»

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل