نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

افزایش CO2 باعث رشد اندازه غدد جنسی ماهی ها می شود

تحقیقات دانشگاه آدلاید استرالیا نشان داده است که با افزایش سطوح CO2 در کره زمین و به دنبال آن اسیدی تر شدن آب اقیانوس ها، برخی از گونه های ماهی از اندام های جنسی بزرگ تری برخوردار شده و توانایی تولید مثل بیشتری پیدا می کنند.

طبق یافته های این تحقیق جالب که دیروز در نشریه معتبر PLOS Biology منتشر شده اند، افزایش سطوح CO2 علیرغم تاثیرات منفی زیادی که بر سایر جنبه های حیات کره زمین می گذارد، برای این ماهی ها که تریپل فین نام دارند، چندان بد نیست!

محققان می گویند اسیدی تر شدن اقیانوس ها به دنبال افزایش سطوح CO2، با افزایش اندازه غدد جنسی این ماهی ها، موجب بهبود تولید اسپرم و تخمک می گردد و علاوه بر آن، توانایی های مراقبتی این گونه از ماهی ها را از تخم های خود، بهتر می نماید. همه این موارد باعث می شوند که تریپل فین در تولید مثل، بسیار موفق تر از سایر گونه ها عمل نماید.
این محققان اظهار داشته اند: اقیانوس های در حال گرم شدن، حدود یک سوم CO2 اضافی منتشرشده در اتمسفر را جذب می کنند و باعث اسیدی شدن اقیانوس ها می شوند.
به گفته آن ها، ما می دانیم که بسیاری از گونه ها تحت تأثیر اسیدی شدن اقیانوس ها دچار مشکلاتی در رفتار و همچنین فیزیولوژی بدن خود می شوند. به گزارش سیناپرس، اما تریپل فین، از این تغییرات به خوبی به نفع خود استفاده خواهد کرد. درواقع، این ماهی بدون صرف هزینه های فیزیولوژیک زیاد، باروری خود را بهبود بخشیده و نسل های خود را بهتر مستقر می گرداند».

این یافته ها نشان داده اند که تحت شرایط افزایش CO2، ماهی های نر این گونه غذای بیشتری صرف می کنند و با توجه به افزایش میزان جلبک های دریایی، غذای فراوانی را نیز در دسترس خود دارند.
از سوی دیگر، از آن جا که در تریپل فین ها، ماهی های نر نیز در نگهداری از تخم ها فعالیت می کنند، سطح فعالیت ماهی های ماده کاهش پیدا کرده و میزان انرژی در آن ها افزایش می یابد و این به نوبه خود، به توسعه تخمدان های بزرگ تر را در آن ها منجر می شود.

به گزارش سیناپرس، مجریان این پژوهش افزوده اند: تمام این موارد باعث می شوند که گونه تریپل فین و گونه های مشابه آن، بتوانند در اقیانوس ها به شکلی موفق تر عمل کرده و با افزایش جمعیت خود، تسلط اکولوژیکی بهتری را پیدا کنند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل