نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

لرزش گیر جدید زمین لرزه را خنثی می کند!

در این سال ها محققان پیشرفت های چشمگیری در زمینه فعالیت های لرزه ای و فناوری های ساختمانی انجام داده اند هرچند هنوز پیشرفت محسوسی در مقیاس بزرگ صورت نگرفته است.

در محدوده رخداد زمین لرزه، ساختمان های بسیاری وجود دارد که در برابر لرزش ها مقاوم نیستند به خصوص در کشورهای در حال توسعه که جایگزینی ساختمان های قدیمی با جدید، بسیار سخت و گران خواهد بود. در زلزله اخیر که در اردیبهشت ماه گذشته در نپال رخ داد، بالغ بر 130000 خانه از بین رفت.

فناوری های جدید ضد لرزه ای در ساختمان های جدید ،پیشرفت بسیاری داشته و ساختمان های ساخته شده بوسیله این فناوری ها می توانند تقریبا در برابر تمامی انواع زلزله های ثبت شده تا به امروز، ایستادگی کنند. این فناوری ها شامل سیستم جداسازisolation System  و میراگرها Damping System می شوند که با کاهش لرزش ناشی از زمین لرزه سبب می شود خسارت کمتری به سازه وارد شود.

متاسفانه استفاده از این فناوری ها در ساختمان های موجود، به دلیل مصالح مورد نیاز ، به سختی قابل  استفاده است و مخصوصا در ساختمان های باستانی، مناطق مسکونی شهری و مناطق قدیمی استفاده از فناوری های ضد لرزه ای تقریبا غیر عملی است.این به آن معناست که ما باید به دنبال راه حلی بگردیم که دیگر نیازی به تغییر دادن ساختمان های موجود نباشد. در دانشگاه برینگتون University of Brighton، محققان موفق شدند ارتعاش گیری با نام(ViBa)  را طراحی کنند که لرزش های ناشی از موج های زمین لرزه را کاهش می دهد. این دستگاه در زیرزمین دفن می شود و کاملا از ساختمان های اطراف جدا است و می تواند سهم بزرگی از انرژی های دینامیکی موج های زلزله را جذب کند که در نتیجه انرژی زلزله را از 40 تا 80 درصد کاهش دهد.

تمرکز این طرح بر روی بخش های پایه ای شهر یعنی خاک زیر ساختمان ها و عکس العمل های بین خاک و سازه خواهد بود. هر دستگاه ViBa می تواند برای یک ساختمان یا بیشتر طراحی شود ولی برای حفاظت شهر از زمین لرزه باید به مکان های نصب آن بسیار دقت شود.

دستگاه ارتعاش گیر،محفظه ای شامل یک جسم حجیم است که توسط فنر مهار شده است. این فنر ها به جسم اجازه حرکت می دهند که این حرکت سبب می شود انرژی زمین لرزه را جذب کند. همچنین این دستگاه از طریق خاک به فوندانسیون ساختمان ها متصل است و انرژی کمتری به فوندانسیون ساختمان ها وارد می شود. عمق دفن ارتعاش گیر نیز وابسته به فوندانسیون های ساختمان های اطراف است. حتی این دستگاه می تواند برای بسیاری از ارتعاشات ساختگی انسان مانند ترافیک جاده ای، قطار های پر سرعت و عملیات ساختمان سازی نیز طراحی شود.

مشکل اصلی این دستگاه در اندازه و ابعاد ViBa است که حداقل به 50 درصد وزن میانگین ساختمان های اطراف برای توده حجیم نیاز است تا بتواند از ساختمان ها محافظت کند. این هزینه نصب و ابعاد در مقایسه با فناوری های موجود بسیار بیشتر خواهد بود ولی ارتعاش گیر ViBa به منظور کاهش لرزش و صدمه می تواند برای یک ساختمان و یا آثار باستانی ارزشمند طراحی شود چون استفاده از فناوری های موجود برای این دسته سازه ها غیر عملی است.

این دستگاه هنوز در فاز آزمایشگاهی و مدلسازی کامپیوتری است و راه زیادی برای رسیدن به دنیای واقعی در پیش دارد ولی تحقیقات اخیر نشان می دهد که دستگاه ViBa گزینه های جدیدی از مقاومت در برابر زلزله را پیشنهاد می کند که می تواند شهر های ایمن تر و تجهیزات بهتری را در مقابله با فاجعه زمین لرزه داشته باشیم.  

منبع  

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل