نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

واکسن کرونای اسپوتنیک بیش از ۹۰ درصد موثر است

مطالعات جدید پژوهشگران روسیه نشان می دهد که واکسن اسپوتنیک  (Sputnik V) بیش از 90٪ در افراد بالای 60 سال موثر بوده و توانایی ایجاد مصونیت دارد.

به گزارش سیناپرس، میخائیل موراشکو  وزیر بهداشت روسیه پیش از این اعلام کرده بود که این وزارتخانه استفاده از واکسن اسپوتنیک  را برای واکسیناسیون گسترده افراد بالای 60 سال مجاز اعلام کرده است.

از سوی دیگر تولید کننده این واکسن نیز  روز گذشته در توئیتر اعلام کرد  که واکسن Sputnik V برای پیشگیری از ویروس کرونا در افراد بالای 60 سال بیش از 90 درصد موثر است.

در این گزارش عنوان شده است: وزارت بهداشت روسیه به دنبال آزمایشات بالینی که بیش از 90٪ ایمنی و اثربخشی کامل را در این گروه سنی نشان داد ، Sputnik V را برای جمعیت بالای ۶۰ سال به تصویب رساند.

مطالعات پیشین نشان می داد واکسن Sputnik V از مشخصات ایمنی بسیار خوبی برخوردار است و تنها در گزارش های مرتبط با آزمایش های بالینی این واکسن، مواردی از واکنش های خفیف  مشاهده شده بود  که طی یک الی  سه روز ناپدید می شوند.

بر این اساس وبه گزارش سیناپرس، حدود ۲۴ هزار داوطلب قبلاً در آزمایشات انسانی واکسن Sputnik V شرکت کرده اند. داده های موقت  نشان می دهد که پس از تزریق این واکسن، تا حداقل ۴۲ روز بیش از ۹۲ درصد ایمنی برای فرد دریافت کننده ایجاد می شود.

گفتنی است در تابستان گذشته ، روسیه اولین کشوری در جهان بود که واکسن ضد ویروس کرونا را که Sputnik V نامگذاری شده ، ثبت کرد. ساخت این واکسن و روند آماده سازی آن توسط مرکز تحقیقات ملی اپیدمیولوژی و میکروبیولوژی گامالیا از زیر مجموعه های  وزارت بهداشت روسیه انجام شد.

آزمایشات اولیه این واکسن از هفتم  سپتامبر در مسکو آغاز شد در حالی که اولین واکسن در نهم سپتامبر به داوطلبان تزریق شد.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل