آمیب مغز خوار کشنده ای درحال گسترش است

چندی است نوعی آمیب مغزخوار که با نام naegleria fowleri نامیده می شود در ایالات متحده شیوع یافته و موجب بیمار شدن عده ای از مردم و مرگ برخی از این افراد شده است. این آمیب معمولاً در آب های شیرین و گرم مانند رودخانه ها، برکه ها، دریاچه ها و چشمه ها یافت می شود. این عفونت پس از ورود به بدن می تواند به مغز رسیده و آن را تخریب کند.

دانشمندان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC) هشدار داده اند که آمیب کشنده مغزخوار به آرامی در سراسر ایالات متحده گسترش می یابد. این آمیب معمولاً آمیب از طریق بینی وارد بدن می شود. به گزارش سیناپرس، هنگامی که این عامل بیماری زا وارد مغز شد، بافت مغز را از بین برده و باعث عفونت مخربی مغزی به نام مننژانس آنفالیت آمیبی اولیه (PAM) می شود. متاسفانه اگرچه این عفونت بسیار نادر است، اما معمولاً به مرگ افراد منتهی می شود.

بر اساس مطالعه ای که در ژورنال تخصصی Emerging Infective Diseases منتشر شده است، محققان هشدار دادند که این آمیب مغزی خوار به تدریج از جنوب ایالات متحده به سمت شمال پیش می رود و براساس این مطالعه، 145 نفر در سال های 1962 تا 2018 در ایالات متحده به این عفونت مبتلا شده اند که از این تعداد تنها چهار نفر زنده مانده اند.

محققان 85 مورد آمیب را بین سالهای 1978 و 2018 در سراسر ایالات متحده مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. پژوهشگران تغییرات آب و هوایی را عامل اصلی گسترش این آمیب می دانند. بر این اساس مشخص شد که آمیب مغزخوار در آبهایی با دمای ۴۵ درجه سانتیگراد رشد می کنند و با گرم شدن بیشتر کره زمین به دلیل تغییرات آب و هوایی، میزان آب هایی که برای زندگی این آمیب مناسب است، بیشتر و بیشتر خواهد شد.

محققان در این مطالعه نوشتند، علاوه بر افزایش دما، افزایش محبوبیت تفریحات و ورزش های آبی نیز می تواند در تغییر اپیدمیولوژی PAM نقش داشته باشد.

علائم و نشانه های عفونت مغزی ناشی از آمیب مغز خوار

به گفته دکتر دیوید کافمن، استاد و رئیس دانشگاه کالج پزشکی استئوپاتیک دانشگاه میشیگان در بخش مغز و اعصاب و چشم پزشکی، هنگامی که فرد به این آمیب آلوده شود، به احتمال زیاد زنده نخواهد ماند.

به گفته وی، علائم آمیب مغزخوار معمولاً ظرف ۲۴ ساعت پس از ورود این عامل بیماری زا به بدن شروع می شوند، اما ممکن است چند روز طول بکشد تا عوارض اصلی بیماری به وجود آید. شایع ترین علامت مننژانس آنفالیت آمیبی اولیه (PAM) سردرد شدید است. به گزارش سیناپرس،با این حال، عفونت مغزی می تواند منجر به تشنج و ضعف در صورت، بازوها، پاها و از دست دادن قدرت تکلم شود. در این مرحله اگر عفونت پیشرفت کرده باشد استفاده از دارو بی اثر بوده و بیمار از دست می رود.

چگونه می توان از عفونت مغزی جلوگیری کرد؟

هیچ آزمایش سریعی برای تشخیص و شناسایی این آمیب در آب وجود ندارد؛ بنابراین تنها راه مطمئن برای جلوگیری از این عفونت ها، عدم شنا در آب های شیرین و گرم در طبیعت مانند رودها و دریاچه ها و آبگیرها است. اگر می خواهید در آب شیرین گرم شنا کنید، سعی کنید با بسته نگه داشتن بینی، استفاده از گیره های بینی یا نگه داشتن سر خود از آب، از بالا رفتن آب از بینی خودداری کنید.

این عفونت معمولا هنگامی اتفاق می افتد که آب آلوده از بینی فرد بالا می رود، اما بلعیدن آب آلوده باعث ایجاد عفونت نمی شود.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا