نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ارسال مخزن اکسیژن اضطراری به ایستگاه بین المللی فضایی

چند ماه پیش و در اوایل پاییز سال جاری ، در پی بروز نقص فنی در ایستگاه بین‌المللی فضایی، کلیه افراد ساکن در این ایستگاه به طور موقت به بخش ویژه اسکان فضانوردان روسیه منتقل شدند تا مشکل برطرف شود. در آن زمان اعلام شد اکسیژن موجود در این ایستگاه برای ادامه حیات فضانوردان کافی است.

 مشكلات موجود و نشت اکسیژن از ایستگاه بین المللی فضایی می تواند به دلیل برخورد  سنگ های سرگردانی باشد كه با بدنه این ایستگاه فضایی در مدار زمین تصادف  می کنند.

چندی بعد و پس از انجام بررسی های فنی اعلام شد که  هیچ خطری جان فضانوردان را تهدید نکرده و اکسیژن کافی برای آن‌ها در این محل وجود دارد. البته این موضوع مسبوق به سابقه بوده و در تابستان نیز ساکنان ایستگاه فضایی با مشکل تغییر در میزان نیتروژن، اکسیژن و دی‌اکسید کربن موجود در هوا رو به رو شده و مشخص شد این ایستگاه دارای نشت اکسیژن است.

در همین رابطه دیمیتری روگوزین ، مدیر کل آژانس فضایی روسیه به خبرنگاران گفت: روسیه می تواند در صورت لزوم و طی دو ماه آینده و در ماه  فوریه، اکسیژن مورد نیاز را به ایستگاه بین المللی فضایی ارسال کند.

 وی با بیان اینکه  این ایستگاه خود دارای ذخایر اکسیژن است، افزود: اگر در صورت از دست دادن فشار اتمسفر لازم باشد اکسیژن و نیتروژن مورد نیاز فضانوردان را دوباره پر کنیم ، چنین ذخایری در ایستگاه وجود دارد هرچند ما قصد داریم یک فضاپیمای باری را از پایگاه فضایی بایکونور با محموله جدید اکسیژن به این محل بفرستیم.

وی خاطرنشان کرد: در صورت لزوم ، بخشی از بار توسط فضاپیمای باربری آمریکا قابل ارسال است. ما می توانیم از روابط خود با ناسا استفاده کرده و بخشی از محموله، از جمله اکسیژن را با یک فضاپیمای باری آمریکایی ارسال کنیم. خوشبختانه در این رابطه به هیچ وجه جای نگرانی نبوده ، همه چیز خوب است و وضعیت نشت اکسیژن در ایستگاه فضایی بین المللی تحت کنترل قرار دارد.

رئیس سازمان فضایی روسیه همچنین اعلام کرد: این وضعیت یک زنگ هشدار است که به ما می گوید  زمان آن فرا رسیده که به فکر ساختارهای جدید باشیم.

ما باید مشکلات ایستگاه فضایی بین المللی را رفع کنیم و همه ما در حال همکاری در این زمینه هستیم. من در راس کمیسیون آزمایش پرواز سیستم ها و مجتمع های سرنشین دار هستم و با اطمینان قول می دهم که این مشکلات را برطرف خواهیم کرد.

وی در خاتمه اظهار داشت كه مشكلات موجود و نشت اکسیژن از ایستگاه بین المللی فضایی می تواند به دلیل برخورد  سنگ های سرگردانی باشد كه با بدنه این ایستگاه فضایی در مدار زمین تصادف  می کنند. ما در صدد  رفع مشکل هستیم اما این مشکلی است که قطعا دوباره رخ خواهد داد.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل