نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سکته مغزی در بیماران کرونایی بیشتر است

اخیرا مطالعاتی انجام شده که نشان می دهد خطر مرگ ناشی از کرونا برای افرادی که سکته مغزی داشته اند و یا دچار مشکلات عصبی همچون گیجی و پریشانی هستند، بیشتر از دیگر بیمارانی کرونایی است.

این مطالعه نشان می دهد که وجود علائم و مشکلات عصبی، به ویژه سکته، گیجی و پریشانی و تفکر تغییر یافته ممکن است از سیر جدی تر بیماری خبر دهد حتی اگر مشکلات ریوی شدید در میان نباشد. در حقیقت با توجه به این نکات، شناسایی و تمرکز اقدامات درمانی در افراد نیازمند خدمات درمانی ویژه افزایش پیدا کرده و مرگ ناشی از کووید ۱۹ کاهش پیدا می کند.

در این تحقیقات داده های چهار هزار و ۷۱۱ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ که طی یک دوره شش هفته ای بین اول مارس تا ۱۶ آوریل سال جاری میلادی (برابر با دهم اسفند سال ۱۳۹۸ تا اواخر فروردین ۱۳۹۹) در مرکز پزشکی مونتفیور (Montefiore) در آمریکا پذیرفته شده بودند، مورد ارزیابی قرار گرفتند. از این تعداد ۵۸۱  نفر از مشکلات عصبی جدی رنج می بردند که تصویربرداری از مغز آنها لازم بود. در این میان ۵۵ نفر دچار سکته مغزی شده و ۲۵۸ نفر از مشکلات سردرگمی یا تغییر قدرت تفکر رنج می بردند.

وضعیت نوع بیماری از نظر شدت یا ضعف آن و میزان مرگ و میر این تعداد بیمار با بیماران مشابه مبتلا به کووید ۱۹ که هیچ علائم و مشکلات عصبی ندارد و به عنوان گروه شاهد در نظر گرفته می شوند، مورد مقایسه قرار گرفتند.

به گفته دانشمندان، افراد مبتلا به سکته مغزی در مقایسه با گروه شاهد ۴۹ درصد نسبت به ۲۴ درصد در خطر مرگ بوده اند یعنی دو برابر بیشتر احتمال داشته تا جان خود را از دست بدهند. این رقم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. میزان مرگ و میر افراد مبتلا به گیجی ۴۰ درصد اعلام شد در حالی که این رقم برای گروه شاهد ۳۳ درصد بوده است.

لازم به توضیح است که بیش از ۵۰ درصد از بیماران سکته مغزی در این مطالعه دچار مشکلاتی چون فشار خون بالا یا عوامل خطر ساز سکته نبوده اند.

دیوید آلتچول (David Altschul) از کالج پزشکی آلبرت انیشتین و از پژوهشران این پروژه تحقیقاتی در این رابطه گفت: این مطالعه برای اولین بار نشان می دهد که وجود علائم و مشکلات عصبی، به ویژه سکته، گیجی و پریشانی و تفکر تغییر یافته ممکن است از سیر جدی تر بیماری خبر دهد حتی اگر مشکلات ریوی شدید در میان نباشد. وی معتقد است که با آگاهی از این تحقیقات بیمارستان ها می توانند مسئله اولویت بندی را در درمان یماران مبتلا به کووید ۱۹ بیشتر مد نظر قرار دهند تا جان افراد بیشتری نجات پیدا کند. در حقیقت با توجه به این نکات شناسایی و تمرکز اقدامات درمانی در افراد نیازمند خدمات درمانی ویژه افزایش پیدا کرده و مرگ ناشی از کووید ۱۹ کاهش پیدا می کند. به اعتقاد آلتچول عفونت ناشی از ویروس جدید کرونا زنگ خطر بزرگی برای افرادی که دچار سکته مغزی شده اند، است. یافته های فوق نشان دهنده ارتباط معناداری بین بروز سکته در بیماران مبتلا به کرونا است که کشف این رابطه می تواند اطلاعات جدیدی از نحوه مقابله با ویروس کرونا در اختیار دانشمندان قرار دهد.

 شرح کامل این پژوهش و نتایج حاصل از ان در اخرین شماره مجله عصب شناسی (Neurology) مجله پزشکی آکادمی مغز و اعصاب آمریکا به چاپ رسیده است و در دسترس علاقه مندان قرار دارد.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل