سیناپرس می تواند مرجعی مطمئن برای انتشار یافته های علمی درکشور باشد

دکتر محمد صادق بیجندی، معاون آموزشی جهاد دانشگاهی به مناسبت هفته پژوهش در گفتگو با سیناپرس گفت: واقعیت این است که در کشور ما فرآیندی دقیق و استاندارد برای پژوهش ها که منجر به حل مشکلات و مسائل شوند در دانشگاه ها تعریف نشده است. امروزه وقتی صحبت از پژوهش می شود نگاه ها به سمت مراکز و موسسات پژوهشی می رود و کمتر زمانی متوجه وظایف دانشگاه ها در زمینه فعالیت های پژوهشی می شویم.
وی افزود: در حالیکه این روند در کشورهای پیشرو متفاوت است. اصیل ترین پژوهش ها در این کشورها از دل دانشگاه ها و یا کار مشترک با مراکز پژوهشی بیرون می آیند و اصولا این نوع دانشگاه ها پژوهش محور هستند درحالیکه اغلب دانشگاه های ما بر محوریت آموزش به فعالیت می پردازند و پژوهش را وظیفه اصلی خود نمی دانند.
بیجندی تاکید کرد: گفتنی است، مشکل اصلی پژوهش در کشور ما این است که  اغلب پایان نامه ها و رساله ها چه در دوره کارشناسی ارشد و چه در دوره دکتری در کتابخانه ها باقی می ماند و خاک می خورند و هیچ گاه در بستر کاربردی و عملیاتی شدن برای حل مشکلات نمی افتند.
به گفته وی، انتظار می رود سیاست گذاران و مجریان حوزه اموزش عالی و حتی خود اساتید در این زمینه طرحی نو دراندازند زیرا در این حوزه  تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.
 معاون آموزشی جهاد دانشگاهی با اشاره به نقش رسانه ها در این زمینه گفت: رسانه ها در برجسته نشان دادن پژوهش ها و ایجاد حس رقابت سالم و اثر بخش در فضای جامعه بویژه جامعه علمی کشور نقش موثری دارند. به همین دلیل وجود یک رسانه تخصصی برای پوشش اخبار و گزارش های علمی و پژوهشی یکی از اصلی ترین راهکارها برای رسیدن به این هدف است.
وی افزود: زمانی که خبرگزاری سیناپرس تاسیس شد به عنوان فردی که تا حدودی در جریان امور آموزش عالی و علم و فناوری کشور بودم بسیار خوشحال شدم و مایه مسرت بود؛ چراکه به شدت جای خالی چنین رسانه ای در فضای علمی کشور احساس می شد. امیدواریم این رسانه در میان دانشگاهیان مورد اقبال بیش از پیش واقع شود.
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی در خصوص جایگاه سینا پرس در جامعه علمی کشور و نقش آن در ترویج فرهنگ پژوهش و فناوری  اظهار داشت:  این رسانه فرصت بی نظیری برای ترویج و انتشار یافته های علمی و فناورانه حاصل از فعالیت پژوهشی در محیط های دانشگاهی و تحقیقاتی می باشد و امید است با حمایت و توجه بیش از پیش اساتید، پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و همچنین مدیران ارشد کشور، امید و انگیزه بیشتری در جامعه دمیده شود.
دکتر محمد صادق بیجندی تاکید کرد: سیناپرس می تواند مرجعی مورد وثوق و قابل اتکا برای انتشار کلیه فعالیت های پژوهشی و جهت دهی علمی باشد.
وی در پایان اظهار داشت رسانه ها بویژه سینا پرس بعنوان اولین رسانه تخصصی در حوزه علم و فناوری باید با مطالبه گری سازنده و هدفمند، در کاربردی کردن پژوهش ها، رساله ها، پایان نامه ها و مسئله محور کردن آنها چه در  دانشگاه ها و چه در مراکز پژوهشی ایفای نقش جدی داشته باشند.

گزارش:مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا