نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ساخت دستگاه آنالیز گیرایی و رئولوژی چسب در کشور

دکتر حمیدرضا عدالت در خصوص این دستگاه به ایسنا، گفت: دستگاه آنالیز گیرایی و رئولوژی چسب با توجه به اهمیت آن برای انجام تحقیقات مرتبط با چسب، رزین و کامپوزیت ساخته شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه دانش فنّی و ساخت این دستگاه به‌صورت انحصاری در اختیار ایالات‌متحده آمریکا بود و وجود تحریم‌ها و قیمت بسیار بالای آن (بیش از ۶۰ هزار دلار)، خرید این دستگاه توسط دانشگاه و حتی کارخانجات کشور مقدور نبود بنابراین، مطالعات اولیه ساخت دستگاه از ابتدای سال ۱۳۹۷ شروع و پروسه طراحی دستگاه در آذرماه ۱۳۹۷ با تکیه بر قطعات و تجهیزات موجود در کشور آغاز شد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه منابع طبیعی گرگان با بیان اینکه کاربرد اصلی این دستگاه، اندازه‌گیری ویژگی‌های فیزیکی- مکانیکی چسب‌ها و رزین‌ها است، تصریح کرد: کاربرد این دستگاه، طیف گسترده‌ای از مطالعات را پوشش می‌دهد و به‌واسطه آن می‌توان بسیاری از مشکلات ناشی از چسبندگی را در تولید محصولات برطرف نمود و مطالعات دقیق‌تری در خصوص چسب‌ها انجام داد که با روش‌های قدیمی و مرسوم ممکن نیست.

عدالت بیان کرد: مطالعه رفتار وابسته به زمان، رئولوژی و رفتار گیرایی چسب نیز از دیگر قابلیت‌های دستگاه بوده که نه تنها در حیطه صنعت، بلکه در مطالعات مهندسی پزشکی و رزین‌های مورد استفاده در دندانپزشکی نیز کاربرد دارد.

وی گفت: ساخت نمونه‌های Lap-Joint از مواد مختلف تحت کنترل دقیق دما، فشار و جابجایی، تعیین دمای ژله‌ای شدن چسب‌ها و رزین‌های گرماسخت با بستر قابل انتخاب، تعیین مقاومت برشی و مدول الاستیسیته برشی خط چسب، مطالعه رفتار وابسته به زمان چسب مانند خزش و افت تنش، تعیین دمای نرم شدگی چسب‌های گرمانرم، مطالعه توسعه مقاومت چسبندگی تحت تأثیر دما و زمان، تعیین دمای افت مقاومت چسب‌ها و رزین‌ها در اثر تخریب حرارتی، اندازه‌گیری مقاومت کششی مواد پلیمری و کامپوزیتی در ابعاد کوچک و مواد نازک و ظریف از جمله تست‌های قابل انجام با دستگاه ایرانی ساخته شده هستند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه منابع طبیعی گرگان خاطرنشان کرد: قیمت تمام شده این دستگاه ۵۲ میلیون تومان است که در مقایسه با نمونه خارجی بسیار ارزان‌تر است.

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل