نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

«پیلاتس» ورزشی برای بهبود عزت نفس دانشجویان

سلامت روان، یکی از ابعاد مهم سلامتی است که بهره مندی از آن در آحاد جامعه ضرورت بسیاری دارد. در میان اجزای سلامت روان، «عزت نفس» جزو مولفه های اصلی و مهم می باشد که از مهم ترین جنبه های شخصیتی به شمار آمده و بهره مندی از آن نقش اساسی در سلامت روان ایفا می کند. به همین دلیل لزوم وجود برنامه هایی در سطح جامعه برای بهبود و ارتقای عزت نفس در میان افراد آن، اهمیت بسیار زیادی دارد.

در میان افراد مختلف جامعه، دانشجویان به دلیل آن که آینده سازان هر مملکتی به شمار آمده و پیشرفت و ترقی هر کشوری در دستان آن ها می باشد، در این خصوص بایستی به طور ویژه مورد توجه قرار گیرند. در این بین، دانشجویان گروه علوم پزشکی و بالاخص دانشجویان پرستاری به دلیل مسائل ویژه مرتبط با رشته خود نظیر انواع فشارهای روحی-روانی محیط بیمارستان و برخورد مستقیم با مشکلات بیماران، بیش از سایرین در معرض لطمه به عزت نفس خود قرار دارند.

یکی از روش هایی که برای ارتقای مهارت های روانی و اجتماعی بسیار توصیه شده است، اشتغال به فعالیت های ورزشی است که باعث ایجاد انگیزه و شور در زندگی افراد می شود. بی حرکتی، یکی از معضلاتی است که همه اقشار جامعه را متاثر می نماید و در این رابطه متاسفانه طبق مطالعات انجام شده کشور ما نیز جزو کشورهایی از منطقه  مدیترانه شرقی به حساب می آید که فعالیت ناکافی بدنی در آن ها بین 30 تا 70 درصد گزارش گردیده است.

محققینی از دانشگاه های علوم پزشکی سبزوار و اراک در همین خصوص، پژوهشی را برای بررسی تاثیر تمرینات ورزشی موسوم به «پیلاتس» بر وضعیت عزت نفس دانشجویان دختر رشته پرستاری به انجام رسانده اند که نتایج آن اخیرا و طی مقاله ای علمی پژوهشی در «مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار» دوره 22 شماره 3 به چاپ رسیده است.

این پژوهش به شیوه کارآزمایی بالینی و با مشارکت 62 نفر از دانشجویان دختر رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در محدود سنی 19 تا 30 سال انجام گردیده است. محققین معیارهایی نظیر مونث بودن، نداشتن سابقه قبلی و فعلی بیماری جسمی و روحی، عدم بروز مسائل تنش زا در 6 هفته قبل از آزمایش، عدم اجرای ورزش منظم در یک ماه گذشته و همچنین باردار نبودن را به عنوان معیارهای انتخاب و ورود افراد به آزمایش تعیین کرده بودند.

دانشجویان ابتدا به 2 گروه «شاهد« و «آزمون» با تعداد تفرات 30 و 32 تقسیم شده و میزان عزت نفس آن ها با استفاده از پرسش نامه عزت نفس «کوپر اسمیت» سنجیده شد. سپس افراد گروه آزمون به مدت هشت هفته و به میزان دو جلسه 60 دقیقه ای در هر هفته، تحت نظارت و آموزش مربی مورد نظر به انجام تمرینات مختلف پیلاتس پرداختند و پس از پایان دوره تمرینات، هر دو گروه مجددا برای وضعیت عزت نفس مورد تست کوپر اسمیت قرار گرفتند.

نتایج این پژوهش نشان می دهد که انجام تمرینات ورزشی پیلاتس به طور معنی دار و قابل توجهی توانسته عزت نفس دانشجویان دختر رشته پرستاری را افزایش داده و بهبود بخشد.

بر اساس نتایج به دست آمده، تکنیک های این ورزش که جسم و روح را با هم به نشاط می آورد، می تواند نقش موثری در بهبود وضعیت عزت نفس دانشجویان و سایر افراد جامعه داشته باشد.

پژوهشگران اظهار می دارند که این گونه تمرین های ورزشی می توانند به عنوان عاملی برای ترویج ورزش در میان جوانان به ویژه دختران و نیز برای ارتقای احساس خودارزشمندی به خوبی به کارگرفته شوند.

پیلاتس، ورزشی شامل مجموعه ای از تکنیک های جدید و جذاب حرکتی است که بدون طی مسافت و در وضعیت های ایستا (نشسته، خوابیده و ایستاده) می تواند بدن و مغز را به خوبی درگیر کند. در این ورزش تنفس عمیق و دیافراگمی باعث بالارفتن سطح انرژی و بهبود اکسیژن رسانی گردیده و انجام دسته جمعی تمرینات آن، می تواند اضطراب ناشی از اعتماد به نفس ضعیف را بهبود ببخشد.

منبع: حسینی، س.، گل افروز شهری، م.، صادقی، ه.، رخشانی، م. و برآبادی، ا. 1394. بررسی تأثیر تمرینات پیلاتس بر عزّت نفس دانشجویان دختر پرستاری. مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، دوره 22، شماره 3، ص‌ص 367-359

لینک منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل