حین تحصیل کار کنید و با تجربه شوید

محمد علوی نیا، کارآفرین و موسس شرکت تاسیسات ساختمانی میداس و از دانش آموختگان دانشگاه فنی حرفه ای در گفتگو با سیناپرس درباره فعالیت هایش در زمینه طراحی تاسیسات ساختمان های بلند مرتبه گفت: در ابتدای ورودم به فضای دانشگاه و تحصیلات آکادمیک که در سال 1387 و در آموزشکده علامه حسن زاده بود، در چند رشته فنی وارد بازار کار شدم. در واقع همزمان با تحصیل به کار و اشتغال می پرداختم.

وی افزود: ابتدا رشته تحصیلی من در دوره کاردانی مکانیک خودرو بود و از این دوره به بعد تغییر گرایش دادم و در دوره کارشناسی مشغول به تحصیل در رشته تاسیسات حرارتی و بوردتی ساختمان شدم که در ادامه فعالیت خود را در زمینه طراحی تاسیسات ساختمان های بلند مرتبه و ساختمان های مدرن ادامه دادم. 

جرقه یک طرح بزرگ

وی با اشاره به اصلی ترین رویکردش در ساخت ساختمان های مدرن گفت: رویکرد من در فضای اشتغال بر مبنای تجدد گرایی است؛ به گونه ای که یک ساختمان ترکیبی از دانش روز و نمادهای فرهنگی و بر اساس پایه های تکنولوژیکی ساخته شده باشد. نطفه اصلی با طرحی درباره آبگرمکن الکترومکانیکی شکل گرفت، در واقع در دوره کاردانی بود که طرح انتقال تجهیزات سوخت رسانی خودرو به آبگرمکن به ذهنم رسید. این طرح از نظر تئوری و با توجه به نوع خاصی که تاسیسات لوله کشی آن داشت، در مصرف آب و گاز پنجاه درصد صرفه جویی به عمل می آمد و اینجا بود که نخستین جرقه ها برای یک طرح بزرگ تر ایجاد شد.
به گفته علوی نیا نخستین طرح وی در جشنواره خوارزمی هم راه پیدا کرد؛ همچنین مجموعه تاسیسات ساختمانی میداس به طور کل در پنج فیلد دیگر هم مشارکت و فعالیت دارد اما به طور ویژه بر ساخت ساختمان های مدرن متمرکز است.

خانه هایی با تکنولوژی مدرن اما سنتی 

وی با اشاره به موضوعات مورد اهمیت برای ساخت یک ساختمان مدرن گفت: طراحی و ساخت ساختمان های سبز با رویکرد فرهنگ ایرانی که بر طبق علم روز دنیا ساخته شده باشد، اصلی ترین مولفه ما برای طراحی و ساخت یک ساختمان است که عموما در این ساختمان ها مولفه های فرهنگ ایرانی حفظ می شوند. در حقیقت ما تلاش می کنیم فضاهای ویلاها و خانه های قدیمی ایرانی را به آپارتمان ها نزدیک کنیم.
علوی نیا اصلی ترین تفاوت میان دانش آموختگان دانشگاه های فنی حرفه ای با دیگر رشته های آکادمیک در موسسات آموزش عالی را در توانایی حل مساله دانست و گفت: به اعتقاد من اصلی ترین تفاوت میان دانش آموختگان فنی حرفه ای و فنی مهندسی با رشته های دیگر این است که این افراد در رشته ها و دانشگاه های فنی و حرفه ای توانایی بیشتری در حل مساله دارند و توانمند تر هستند. باید گفت این افراد اگر هم در رشته تخصصی خود مشغول به فعالیت نشوند در نهایت باز هم در فضاهای کاری و اشتغال معمولا موفق عمل می کنند. 

این کارآفرین گفت: اصولا روند تحلیل و ارزیابی برای دانش آموختگان فنی حرفه ای از انتها به ابتدا است؛ اغلب دانشجویان یا فن آموزان در دوره های فنی حرفه ای، در میدان تجربه آموزش می بینند؛ برای مثال در این دوره ها برای کارآموزان موتور خراب خودرو یا دستگاهی که دچار ایراد اساسی شده است را می آروند تا معایب کار توسط آنان آشکار شود. با این روند فرد از همان ابتدا با چالش های فضای کاری آشنا می شود، به همین دلیل توانایی بیشتری برای حل مساله کسب خواهد کرد.
علوی نیا با اشاره به آمار اداره کار از شرایط شاغلان و بیکاران گفت: طبق آمار اداره کار کمترین  تعداد فارغ التحصیل بیکار مربوط به رشته های فنی مهندسی و افرادی است که دانش آموخته دوره ها و دانشکده های فنی حرفه ای بودند و در کل جمعیت زیادی از شاغلان را این افراد  تشکیل می دهند. این آمارها نشان دهنده توانمند بودن این افراد در زمینه کاریشان نسبت به دیگر تحصیل کردگان است.
به گفته علوی نیا، حتی دیپلمه های فنی حرفه ای سریع تر از دیگر افراد وارد بازار کار می شوند که این امر حاکی از بالا بودن توانایی حل مساله این افراد است. 
وی درباره اصلی ترین معضل در کسب و کار در زمینه های فنی و حرفه ای گفت: بزرگترین معضل و مشکلی که در این زمینه وجود دارد نیروی کار ضعیف است. متاسفانه عمده افرادی که با آن ها مواجه می شویم یا صرفا دارای تحصیلات آکادمیک هستند و تجربه فعالیت در محیط کار را نداشتند یا اینکه تحصیلات آکادمیک ندارند و بیشتر وقتشان صرف کار و اشتغال شده است؛ گفتنی است، فضای کار نیازمند هر دو این مولفه ها است. یعنی اینکه فرد هم دانش آکادمیکی و دانشگاهی داشته باشد و هم تجربه کافی برای کار؛ در حالیکه امروزه با توجه به مدرک گرایی و رشد زیاد دانشگاه ها  به سختی فردی با چنین ویژگی هایی یافت می شود.
این کارآفرین افزود: باید یادآور شویم، افرادی که حین تحصیل به اشتغال هم پرداختند عموما توانمند تر و کارآفرین تر از افرادی هستند که یکی از این ویژگی ها را ندارند. معمولا این افراد موفق تر عمل می کنند. در واقع جریان داشتن در فضای کار همزمان با تحصیل برگ برنده افرادی است که اکنون یا کارآفرین و یا بسیار کارآمد هستند. 

گزارش:مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا