نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

هفته پژوهش و فناوری

هفته پژوهش امسال از تاریخ ۲۲ تا ۲۸ آذر ماه برگزار می شود. هفته پژوهش ۱۳۹۹ با شعار «پژوهش و فناوری در خدمت جهش تولید» از تاریخ ۲۲ تا ۲۸ آذر ماه برگزار می شود. 

ابوریحان محمد بن احمد بیرونی متولد  ۱۴ شهریور ۳۵۲ خورشیدی، کاث، خوارزم بود. وی دانشمند و ریاضی‌ دان، همه‌ چیزدان، ستاره‌ شناس، تقویم‌ شناس، انسان‌ شناس، هند شناس، تاریخ‌ نگار، گاه‌ نگار، و طبیعی‌دان برجسته ایرانی،در سده چهارم و پنجم هجری است. بیرونی را از بزرگ‌ترین دانشمندان مسلمان و یکی از بزرگ‌ ترین دانشمندان فارسی‌ زبان در همه اعصار می‌دانند.
همچنین، او را پدر انسان‌شناسی و هندشناسی می‌دانند. او به زبان‌های خوارزمی، فارسی، عربی، و سانسکریت مسلط بود و با زبان‌های یونانی باستان، عبری توراتی و سریانی آشنایی داشت. بیرونی یک «نویسنده بی‌ طرف» در نگارش باورهای مردم کشورهای گونه‌گون بود و به‌پاس پژوهش‌های قابلِ توجهش، با عنوان استاد شناخته شده‌است.وی  ۲۲ آذر ۴۲۷ خورشیدی، غزنین درگذشت.

براي اولين بار در تاريخ ارتباطات بشري، در دوازدهم دسامبر 1901م از طريق امواج راديويى و بدون استفاده از سيم رابط، يك جمله از منطقه‏اي در ايتاليا به نقطه‏اي ديگر مخابره شد و فصل تازه‏اي در ارتباطات آغاز گرديد. مخابره ‏كننده اين جمله و مخترع دستگاهي كه براي مخابره آن مورد استفاده قرار گرفت، گوليلمو ماركوني فيزيك‏دان ايتاليايي بود كه بعدها دستگاه راديو را هم اختراع كرد. اكنون دستگاه‏هاي ارتباطي كه با امواج راديويي كار مي‏كنند، كاربرد بسيار گسترده و متنوعي يافته‏ اند.

دانیل کارلتون گایداشک  متولد ۹ سپتامبر ۱۹۲۳ بود. وی  پزشک و پژوهش‌گر پزشکی مجار-اسلواکی-آمریکایی بود که در سال ۱۹۷۶ به‌خاطر کار روی بیماری کورو (نخستین بیماری پریون که اثبات شده عفونی است) به‌همراه باروخ ساموئل بلومبرگ برنده جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی شد. او بین سال های ۱۹۵۲ تا ۱۹۵۴ در انستیتو پاستور ایران مشغول فعالیت بود.او  ۱۲ دسامبر ۲۰۰۸ درگذشت.

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل