نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف فسیل تریلوبیت 500 میلیون ساله

این فسیل تریلوبیت دارای سری غیرعادی از نظر ریخت شناسی است و دانشمندان تخمین می زنند که حدود 500 میلیون سال پیش در ایالت شاندونگ در شرق چین زندگی می کرده است.

به گفته محققان مؤسسه ملی زمین شناسی و دیرینه شناسی، آکادمی علوم چین، نام این تریلوبیت 4 سانتی متری را Phantaspis auritus گذاشته اند. ویژگی آن داشتن سری است که ناحیه قدامی آن بسیار کشیده بوده و شکل دو لوب شبیه یک جفت گوش خرگوش دارد.
به گزارش سیناپرس به نقل از شینهوآ، تریلوبیت ها گروهی از بندپایان دریایی منقرض شده با اسکلت خارجی آهکی و سنگین هستند که از حدود 520 تا 250 میلیون سال پیش به وفور در اقیانوس ها مشاهده می شد.
این نخستین باری است که محققان موفق به مشاهده محدوده ریخت شناسی و تشکیل ساختار خاص سر در تریلوبیت های کامبرین شده اند و از نظر محققان تاکنون تریلوبیتی به این اندازه عجیب از نظر ظاهری مشاهده نکرده بودند.
به گزارش سیناپرس، دانشمندان در بررسی های خود روی این ظاهر عجیب به این نتیجه رسیده اند که شکل سر تریلوبیت ها به گونه ای بوده که دشمنان طبیعی را گیج کرده و به این شکل از خودش دفاع می کرده و از طرف دیگر، به آنها در شکار طعمه و به دست آوردن غذای موردنیازشان کمک می کرد.
این گونه از تریلوبیت ها حدود 500 میلیون سال پیش در اواخر دوران سیلورین زندگی می کردند. شواهد به دست آمده نشان می دهد که به طورکلی، تریلوبیت ها از نظر شکل، رنگ و اندازه با یکدیگر متفاوت هستند و بعضی دیگر از فسیل های طبیعی به صورت مصنوعی ترمیم یا رنگ شده اند تا ظاهر طبیعی تر و دست نخورده ای پیدا کنند.

مترجم:ندا اظهری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل