نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آغاز عصراتم

پدر پي تحقيقات شبانه روزي و طاقت‏ فرساي انريكو فرمي، دانشمند ايتاليايى الاصلِ امريكايى، اولين پيل هسته ‏اي جهان در دوم دسامبر 1942م ساخته شد.
پيل يكي از منابع جريان برق است كه بر اثر فعل و انفعالات شيميايى، توليد جريان مي‏كند. با استفاده از اين موضوع، پيل هسته ‏اي وسيله ‏اي است كه براي توليد انرژي هسته‏ اي به صورت حرارت، توليد مواد شكافت ‏پذير و توليد نوتْرون ‏ها به كار مي‏برد. هم‏چنين ماده ‏اي كه از شكافت هسته‏ اي در رآكتور به كار مي ‏رود، سوخت هسته ‏اي نام دارد.
در اين پيل، شكافت اتم‏ها باعث توليد فعل و انفعال زنجيره‏اي وسيعي گرديده و انرژي حرارتي فوق‏ العاده‏ اي ايجاد مي‏كند. ساخت اين پيل هسته ‏اي اولين قدم براي ساختن بمب هسته ‏اي بود و با شكافتن اتم و آزاد كردن نيروي اتم، جهان علم قدم به عصر اتم نهاد. با ساخت اولين بمب هسته‏ اي و به كارگيري آن عليه هيروشيما و ناكازاكي، تراژدي جنگ جهاني دوم پايان يافت و استفاده ضدبشري از اين كشف مهم آغاز شد.

دکتر حیدرعلی هومن متولد ۲مهر ۱۳۱۱ در شیراز بود. وی دارای مدرک فوق دکترا در حوزه پژوهش کاربردی، دو درجه دکترا در رشته‌های روانسنجی و روانشناسی تربیتی و پنج مدرک فوق لیسانس در حوزه‌های مختلف روانشناسی (روان‌سنجی، زبان و ادبیات انگلیسی، فلسفه و تعلیم و تربیت) از دانشگاه‌های آمریکا بود. ایشان صبح روز یکشنبه 12 آذر ماه 1391 هجری شمسی در پی نارسایی تنفسی در سن 80 سالگی در بیمارستان گلستان تهران درگذشت.

لوییز فدریکو لیلویر متولد ۶ سپتامبر ۱۹۰۶ بود. وی بیوشیمیست آرژانتینی و برنده جایزه نوبل است. در سال ۱۹۷۰ او «برای کشف نوکلئوتیدهای قندی و نقش آنها در بیوسنتزهای کربوهیدارتها» موفق به دریافت جایزه نوبل شیمی شد. لیلویر اولین دانشمند اسپانیایی‌زبان است که برنده این جایزه شده و گر چه در فرانسه به دنیا آمده ولی تحصیلات خود را در دانشگاه بوینس آیرس گذرانده‌است.وی – ۲ دسامبر ۱۹۸۷ درگذشت.

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل