نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کودکان اولین قربانیان برق گرفتگی در منازل

از آنجا که این رخداد انواع متفاوتی دارد که معمولا بر اساس نوع ولتاژمتفاوت است مهارهر کدام نیزاقدام خاص خود را می طلبد.از این رو آگاهی از اقدامات اورژانسی در وهله اول، امری است حیاتی واهمیت موضوع زمانی بیشتر می‌شود که مصدوم کودک باشد .

دکتر علی ارحمی دولت آبادی، متخصص طب اورژانس در این باره می گوید: معمولا دو نوع برق گرفتگی رخ می‌دهد که یا با ولتاژهای بالا است که اغلب خارج از منازل وجود دارند ویا یک سری برق گرفتگی‌های ناشی از ولتاژهای پایین است که اغلب در منازل اتفاق می‌افتند. هر کدام از این برق گرفتگی‌ها عارضه خاص خود را دارند؛ برق گرفتگی‌های منازل عارضه کمتری داشته و برق گرفتگی‌های خارج از منازل بالطبع عوارض بیشتری دارند. عوارض قلبی اغلب در برق گرفتگی منازل ایجاد می‌شود و در برق گرفتگی‌های نوع شدید این عارضه همراه با عوارض ناشی از پرتاب شدن توسط جریان برق وسوختگی‌های ناشی از آن است.

وی ادامه داد: اعصاب بدن از ارگانهایی است که در این رخداد آسیب بیشتری می‌بیند و استخوانها مقاوم ترین ارگان در برابر برق گرفتگی هستند وتنها ممکن است در جریانهای با ولتاژبالا دچار شکستگی ‌شود.

زمانی که جریان الکتریسیته وارد بدن میشود بر اساس اینکه از کدام ارگان عبور کند آسیب متفاوتی ایجاد می‌کند.

آسیب های جدی در اندام های داخلی

زمانی که جریان الکتریسیته وارد بدن میشود بر اساس اینکه از کدام ارگان عبور کند آسیب متفاوتی ایجاد می‌کند. زمانیکه برق وارد بدن شود از نقطه‌ای وارد و از نقطه دیگر خارج می‌شود  اگر در این مسیراز ارگانهای حیاتی نظیر قلب بگذرد،آسیب جدی تر می‌شود و در صورتیکه از سر وارد شود قطعا آسیب مغزی می‌رساند.

یکی دیگر از این آسیب ها سوختگی است.هر اندازه جریان بالا باشد امکان سوختگی بدن بیشتر می‌شود . به دلیل اینکه مقاومت پوست بیشتراز سایر ارگانها است امکان سوختگی عضلات ، بافت قلب وبافت نرم بیشتر پوست است . بر این اساس یکی از نکات مهم در برق گرفتگی این است که دقت کنیم ارگانهای زیرین پوست دچار سوختگی نباشند.

یکی دیگر از عوارض برق گرفتگی عارضه قلبی است و عارضه قلبی انواع مختلفی دارد ولی آنچه خیلی شایع است ایجاد آریتمی‌های قلبی است که می‌تواند از یک عارضه کم خطرتر  تا یک عارضه پرخطر اتفاق بیفتد.

در آسیبهای قلبی ممکن است فرد بدون اینکه دچار سوختگی شود دچار آریتمی قلبی شده و تا حد ایست قلبی پیش رود. در جریانهای بالا آنچه اتفاق می‌افتد (ارست )قلبی است.علاوه براین بافت دریچه قلب ممکن است از بین برود مانند حالتی که معمولا در سکته قلبی بوجود می‌آید.

عوارض مغزی معمولا در شدت جریانهای پایین ایجاد نمی‌شوند وبیشتر در برق گرفتگی با ولتاژ بالا بوجود می‌آیند. یکی از این عوارض از کار افتادن مرکز تنفس و کنترل قلب است که این مشکل باعث ایست قلبی می‌شود. حالتی که اغلب در صاعقه گرفتگی هم دیده می‌شود.

دکتر ارحمی با بر شمردن آسیب های فوق در ادامه گفت: یکی از نقاطی که در برق گرفتگی آسیب می‌بیند اعصاب است. ما در تمام بدن عصب داریم و بستگی به اینکه جریان برق از کجا گذشته عوارض عصبی خاصی بوجود می‌آید. این حالت در مغز باعث درگیری مراکز حیاتی، در نخاع باعث آسیب کانال نخاع و بافت میانی آن و در اعصاب محیطی درگیری به صورت سوزن سوزن شدن تا از بین رفتن عصب ایجاد می‌شود.

معمولا در برق گرفتگی‌های ولتاژ پایین سوزن سوزن شدن دست و پا بوجود می‌آید و نیاز به اقدام خاصی نیست.

این عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در خصوص برق گرفتگی کودکان گفت:نکته مهمی که باید توجه شود برق گرفتگی کودکان است که معمولا در منازل اتفاق می‌افتد. کودکان اغلب وسایل برقی را به دهان برده گاز می‌زنند و اگر این وسیله سیم باشد علاوه بر برق گرفتگی امکان سوختگی مخاط دهان وجود دارد. این زخمها اغلب خوش خیم هستند ولی بطور مزمن ممکن است محل سوختگی  را دچار خونریزی کنند  از این رو باید مراقب بود که با فشار مستقیم بر موضع ،کودک را به بیمارستان رساند چرا که ممکن است خونریزی شدت یافته وتهدید کننده باشد . البته عوارض قلبی و عوارض عضلانی هم قطعا باید  در نظر گرفته شوند. شارژرهای موبایل اگرچه ولتاژ پایین دارند لیکن باید از دسترس کودکان دور شوند چرا که ممکن است برق گرفتگی خفیف ایجاد کنند و مخاط دهان کودک را بسوزاند بطوریکه ممکن است کودک تا مدتی نتواند غذا بخورد.

دکتر ارحمی افزود: یکی دیگر از نقاط آسیب در بدن عضلات هستند. زمانیکه این عضلات دچار برق گرفتگی شوند،سوختگی بوجود می‌آید که دو عارضه مهم برای بدن دارد. از جمله اینکه میوگلوبین که از عضلات آزاد می‌شود واز داخل کلیه عبورمی‌کنند ممکن است در کلیه رسوب کرده وفرد را دچار نارسایی کلیه کند. از این لحاظ مهم است که در برق گرفتگی این مشکل بررسی شود. دیگر اینکه وقتی عضلات از بین می‌روند از داخل آنها مواد آسیب رسان آزاد شده ومی‌‍توانند برای بدن مضر باشند و عارضه قلبی ایجاد کنند.

این متخصص طب اورژانس در پاسخ به پرسش خبرنگار سیناپرس درباره اقدامات لازم وفوری در مواجهه با فرد مصدوم گفت: زمانیکه ما با فرد برق گرفته مواجه می‌شویم نباید با او تماس داشته باشیم وتا زمانی که از قطع جریان برق مطمئن نیستیم اقدام به کمک کردن خطرناک است. این مسأله در هر نوع از برق گرفتگی چه ولتاژ بالا وچه پایین باید رعایت شود.برخی مواقع ممکن است دسترسی به اورژانس نداشته باشیم در این حالت بهتر است منبع برق را شناسایی و قطع کنیم. استفاده از دستکش برای تماس با مصدوم توصیه نمی‌شود زیرا این دستکشها اغلب قابل اطمینان نیستند و نمی‌توانند جلوی جریان الکتریسیته را بگیرند.

در جریانهای فشار قوی ممکن است دکل برق پایین افتاده باشد لذا دوری از محوطه ضروری است چراکه ممکن است زمین هم برق داشته باشد.فردی که دچار برق گرفتگی شده ممکن است هوشیار و ناهوشیار باشد لذا تماس با اداره اورژانس در تمام برق گرفتگیها ضرورت دارد.

دکتر ارحمی تاکید کرد: اگر فرد برق گرفته هوشیار باشد نیاز به اقدام خاصی نیست ولی اگر هوشیار نباشد باید سعی کرد هوشیاری او از دست نرود.نقاطی که دچار سوختگی شده‌اند بهتر است با پارچه تمیز بسته شوند تا از ورود میکروب جلوگیری شود در این حالت توصیه می‌شود از مالیدن هرگونه کرم بر روی سوختگی خودداری شود.به دلیل اینکه این کرمها خاصیت درمانی در این مرحله نداشته و پاک نمودن آنها در بیمارستان کار مشکلی است.

اگر فرد هوشیار است و در مکانی که فاصله زیاد تا بیمارستان دارد قرار دارد دادن مایعات به او کمک کننده است و می‌تواند از آسیبهای بیشتر جلوگیری کند . اگر مصدوم در محلی است که امکان رگ گیری و سرم دادن وجود دارد بهترین کار تجویز سرم است.

دکتر ارحمی در پایان تاکید کرد: غیر از این اقدامات در محیط خارج از بیمارستان کار دیگری نمیتوان برای بیمار انجام داد. مگر اینکه اتفاقات دیگری نظیر افتادن و پرتاب شدن بوسیله جریان برق رخ داده باشد که در این صورت همانند یک مصدوم ترومایی باید با فرد رفتار شود و هیچگونه حرکتی به او داده نشود.ثابت نگاه داشتن نقاط شکستگی با یک تکه چوب و هر وسیله دیگری که به این کار کمک کند از اقدامات موثر در این زمینه است.

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل